14 mai 2021 | 15:11

La ce vârstă nu îți mai produce creierul neuroni. Ce trebuie să faci atunci ca să îți fie bine

Sănătate
Creierul adult produce neuroni noi

De ani de zile, oamenii de știință au crezut că, pe măsură ce ajungem la bătrânețe, creierul nu mai generează neuroni noi. Dar un nou studiu răstoarnă dramatic această idee. Populația lumii trăiește mai mult și numărul adulților în vârstă crește în consecință. Astfel că înțelegerea modului în care creierul reacționează pe măsură ce îmbătrânește devine din ce în ce mai importantă.

Creierul adult produce neuroni noi

Timp de decenii, oamenii de știință au dezbătut dacă nașterea noilor neuroni a fost posibilă într-o anume zonă a creierului. Ese vorba de zona care este responsabilă de învățare, memorie și reglarea dispoziției. Un număr tot mai mare de cercetări au sugerat că ar putea. Apoi o lucrare publicată în urmă cu trei ani a ridicat îndoieli.

Un nou studiu publicat în 2018 indică echilibrul spre „da”. În lumina noului studiu, „aș spune că există un caz copleșitor pentru neurogeneza de-a lungul vieții la oameni”, a declarat Jonas Frisén, profesor la Institutul Karolinska din Suedia.

Timp de decenii, unii cercetători au crezut că circuitele cerebrale ale primatelor, inclusiv ale oamenilor, ar fi prea perturbate de creșterea unui număr substanțial de neuroni noi. Cercetătorii spun că dezbaterea științifică cu privire la existența neurogenezei ar trebui să continue.

Specialișii afirmă că producerea de noi neuroni, sau neurogeneză, se face în hipocamp. Aceasta este o regiune a creierului vitală pentru transformarea pe termen scurt în amintiri pe termen lung, printre alte sarcini, cum ar fi navigarea. Dacă hipocampul degenerează, la fel și performanța memoriei, este concluzia cercetărilor.

Celulele creierului continuă să crească pânăla vârsta de 70 de ani

Acest studiu recent a fost primul care a evaluat numărul de „neuroni nou formați” și vase de sânge din întregul hipocamp uman după moarte. În mod surprinzător, oamenii de știință au descoperit că bărbații și femeile în vârstă pot genera același nivel de celule cerebrale noi ca și persoanele mai tinere. Autorul principal al studiului, Dr. Maura Boldrini, profesor asociat de neurobiologie la Universitatea Columbia, explică rezultatele.

”Am descoperit că persoanele în vârstă au o capacitate similară de a produce mii de neuroni hipocampici noi din celulele progenitoare. Este exact la fel ca la persoanele mai tinere. Am găsit, de asemenea, volume echivalente de hipocamp (o structură a creierului utilizată pentru emoție și cunoaștere) de-a lungul vârstelor.

Chiar și cele mai îmbătrânite creiere, în cea de-a opta decadă de viață, produceau încă celule cerebrale noi.”, explică Dr. Maura Boldrini.

Pentru a putea menține numărul de neuroni ridicat, spun specialiștii, este important să nu trecem prin situații de stres. În unele cazuri, atunci când ne enervăm, la nivelul creierului se produce moartea unui număr impresionant de neuroni.

În astfel de situații este bine să ne păstrăm calmul. Chiar dacă studiile arată o creștere a numărului de neuroni noi, la vârste înaintante, asta nu înseamnă că dezvoltarea se produce la fel de rapid ca la persoanele tinere.

Există un grad de încetinire, în funcție și de alte afecțiuni existente la nivelul creierului. De exemplu, dacă o persoană suferă de Alzheimer sau Parkinson, creierul nu mai generează atât de mulți neuroni. În anumite cazuri s-au depistat chiar și atrofieri ale unor regiuni ale creierului.

PlaySport
PRIMELE IMAGINI din spital cu Adrian Mititelu junior! CUM ARATĂ după ce a luat antidepresive și a fost internat de urgență la Floreasca
Ego.ro
Imaginile indecente cu Elena Udrea au ajuns pe internet! Doar iubitul o vede așa FOTO
Ego.ro
TE SPERII! Cum arată cele mai apetisante femei din România fără machiaj. ȘOC TOTAL FOTO
Digi24
Un copil de 10 ani a făcut o mărturisire care le-a dat fiori polițiștilor și a dus la rezolvarea unui caz de crimă vechi de 2 ani
Cancan.ro
Ultimele cuvinte pe care Ana-Maria a reușit să le rostească mamei sale, înainte să fie găsită moartă: „Mi-a zis că…”
Stirile PROTV
A început lupta pentru putere în clanul Corduneanu. Cine sunt cei trei pretendenți la "tron" după decesul lui Costel
Romania TV
Adrian „Beleaua” Corduneanu dă cărțile pe față după moartea lui Costel cel Mare
Capital.ro
Complet interzis în România. Se confiscă mașina pe loc. Decizia de care șoferii nu au habar
EVZ.ro
Gabriel Cotabiță, implicat într-un scandal amoros. A divorțat pentru amantă
Adevarul
„Uită-mă“, drogul violului: greu de depistat din cauza amneziei pe care o provoacă victimelor. Ce măsuri ia Occidentul
BZI.ro
Dana Nălbaru este bucuroasă că a făcut asta cu mâna ei: „Sunt o femeie obosită, dar fericită!” – FOTO
Spynews.ro
Sport.ro
FOTO Tânăra desemnată "cel mai frumos copil din lume", apariție wow în costum de baie. La 23 de ani și-a eclipsat deja tatăl, un celebru fotbalist
Impact.ro
Top 10 filme cu Amza Pellea. Actorul, un TITAN al cinematografiei românești
Parteneri
Divorț în familia regală. Au decis să-și spună adio prin intermediul unui comunicat de presă
Redactia.ro
Luptătorul suspendat pe viață pentru gestul golănesc pe care l-a făcut către fata din ring a rupt tăcerea! Mai rău a făcut
Digisport.ro
Zodii care își vor dubla norocul și vor obține bani rapid în perioada 24 – 30 aprilie. Vor avea parte de venituri suplimentare care îi vor face foarte fericiți.
Click.ro