Incredibil. Cum au ajuns să arate rafturile unui magazin Lidl după ieșirii Marii Britanii din UE

de: Ștefan R. Apostol
21 07. 2021

Lanțul de supermaketuri german Lidl, ca multe alte afaceri din afara Marii Britanii, a avut de suferit de pe urma Brexit-ului. Recent retailerul s-a confruntat cu o situație fără precedent. Lidl a dat vina pe „perturbări ale rețelelor lanțului de aprovizionare”, când clienții au găsit rafturile goale. Situația a fost regăsită în mai multe magazine de pe teritoriul britanic.

Gigantul Lidl resimte efectele Brexit-ului în Marea Britanie

Fotografiile realizate în ultimele zile în magazinele Lidl din Anglia au scos la iveală o lipsă de produse la mai multe magazine. Sunt afectate și alte supermarketuri, inclusiv Morrisons, Tesco și Aldi.

Motivele penuriei au variat, cu Brexit, Covid, o penurie de șoferi de camioane și chiar blocarea anterioară a Canalului Suez. Cu toate acestea, se pare că lipsa șoferilor de camioane care aprovizionează supermarketurile este problema principală, spun oficialii Lidl.

Rapoartele spun că există o deficiență de până la 100.000 de șoferi din cauza unei combinații de factori, inclusiv Covid-19, Brexit și a salariului mic.

Oficialii Lidl s-au scuzat pentru situația creată, declarând că a avut loc întreruperea lanțului său de aprovizionare.

„Din păcate, la fel ca și alți alți comercianți cu amănuntul, disponibilitatea unor produse a fost afectată de întreruperile actuale ale rețelelor lanțului de aprovizionare.

Ne cerem scuze pentru eventualele neplăceri pe care acestea le pot provoca. Facem tot ce putem pentru a rezolva problemele cât mai curând posibil și pentru a minimiza orice impact asupra clienților noștri.”, a spus un purtător de cuvânt Lidl.

Criza șoferilor afectează întreg lanțul de aprovizionare

Miercuri, secretarul de transport Grant Shapps a anunțat o prelungire temporară a orelor șoferilor de camioane. Oficialul anunța că va crește numărul de teste HGV pentru a atenua problema.

Cauza reală este mai greu de identificat. Covid-19 continuă să aibă un impact masiv asupra economiei. Aproximativ 30.000 de teste HGV au fost anulate și unii șoferi se autoizolează din cauza pandemiei.

Cererea de produse alimentare continuă să rămână ridicată. Este la fel de ridicată, așa cum a făcut-o de când pandemia a devenit o problemă majoră în UK. Se crede că aproximativ 15.000 de șoferi de camioane s-au întors în propriile țări în timpul pandemiei. Marea majoritate nu s-au mai întors din cauza controalelor mai stricte ale imigrației introduse de la Brexit.

Liderii de afaceri, precum Lidl, au scris guvernului britanic în iunie solicitând măsuri de redresare. Măsurile cerute erau pentru a le permite șoferilor din Europa de Est să se întoarcă în țară.

Măsura cerută de Lidl și ceilalți, era pentru a evita șocul aprovizionării cu alimente. Tesco a declarat că lipsa șoferilor de vehicule grele duce la 48 de tone suplimentare de deșeuri alimentare în fiecare săptămână, relatează publicația britanică NewssHopper.

Premier Foods este una dintre cele mai mari companii alimentare din Marea Britanie. Compania a solicitat guvernului săptămâna trecută să ia în considerare utilizarea armatei pentru distribuirea mărfurilor.

În urma anunțului făcut de Grant Shapps, șoferii HGV vor putea să-și ridice limita zilnică de conducere de la nouă la 10 ore. În același timp pot să-și schimbe tiparele săptămânale de odihnă. Asociația pentru transportul rutier consideră că deficitul de șoferi este de aproape 65.000 de șoferi.

Instituția a descris mișcarea ca pe o măsură arbitrară. Condițiile de muncă și salariile precare determină șoferii să părăsească industria sau cel puțin să nu se întoarcă acum, când există această penurie.