Gara din România în care te simţi ca în Austria. Regele Ferdinand, George Enescu şi Mihai Eminescu, uimiţi de frumuseţea clădirii

de: Sabina Anastasia
06 03. 2024

Regele Ferdinand, George Enescu şi Mihai Eminescu sunt doar câteva dintre personalitățile care au admirat gara din Botoșani în perioada ei de glorie. Începând din 1990, lucrurile au mers din ce în ce mai prost pentru această construcție. Chiar dacă a fost renovată, astăzi este aproape inutilă. Foto

Gara din Botoșani, construită în tendințe austriece

Puțini români știu; și mai puțini îi oferă importanță. Gara din Botoșani este însă o adevărată bijuterie arhitecturală. Poate nu arată identic astăzi, însă cândva era de o frumusețe aparte. Clădirea a fost construită după proiectul de arhitectură al grupului Offenheim, prezentând influențe austriace.

La ridicarea gării din Botoșani a luat parte și matematicianul și fizicianul Elie Radu. El a fost, de fapt, cel care a dezvoltat proiectul tehnic. Specialistul a jucat un rol important în dezvoltarea infrastructurii țării noastre la vremea respectivă și tot el a fost primul care a deschis drumul personalităților în zonă.

Citește și: Locul unic din România care are forma țării noastre. Unde îl poți găsi și cum ajungi acolo

Tatăl lui George Călinescu a locuit deasupra sălii de așteptare de la gara din Botoșani

În 1872, gara din Botoșani aducea aminte de construcțiile de același fel din Austria de astăzi. În anul amintit, construcția a fost inaugurată și a devenit cap de linie pentru tronsonul Verești – Botoșani. Prima personalitate care a călătorit cu trenul în zonă a fost matematicianul și fizicianul Elie Radu.

După Elie Radu, multe nume importante pentru istoria țării noastre au ajuns în zonă pentru a admira splendida construcție. Regele Ferdinand, George Enescu, Mihai Eminescu și Nicolae Iorga sunt doar câțiva dintre cei care s-au minunat de măreția gării din Botoșani.

George Călinescu este una dintre personalitățile mereu asociate cu gara din Botoșani, fiindcă tatăl criticului literar era impegat aici. Locuința de serviciu a acestuia se afla chiar deasupra sălii de așteptare.

Citește și: Cea mai veche biserică medievală din România. A fost ridicată pe ruinele unui templu dedicat Zeului Marte, unde o poți găsi

Măreața construcție a ajuns o ruină; a fost reabilitată, însă e aproape inutilă

Începând din anii 1990, lucrurile au început să meargă din ce în ce mai prost pentru gara din Botoșani. Odată cu dezvoltarea mijloacelor de transport în comun, gara nu a mai fost frecventată. Clădirea măreață, admirată de ochii tuturor curioșilor, a ajuns să fie o ruină.

Nici trenuri de margă, nici navetiști, în mod evident nici personalități de marcă din țară nu au mai călătorit cu trenul din gara din Botoșani. Monumentul istoric a început să se dărâme până când a ajuns o ruină. Au fost depuse apoi proiecte de reabilitare, însă la scurt timp gara s-a închis.

În anul 2012, s-a dat startul altui proiect de reconstrucție și renovare. Lucrările au durat doi ani de zile, gara din Botoșani fiind apoi redeschisă. Chiar și așa, este aproape inutilă, astăzi plecând din gară numai câteva trenuri cu una dintre destinațiile: Dorohoi, Verești și Suceava.