Evaluarea Națională 2019. Ce subiecte au picat la Limba și literatura maternă

de: Ana Chivu
21 06. 2019

Proaspeții absolvenți de gimnaziu se pregătesc să încheie cu pași repezi examenele din cadrul Evaluării Naționale 2019. Ce subiecte le-au dat bătăi de cap elevilor din clasele a VIII-a?

Evaluare Națională 2019: Subiecte la Limba și literatura maternă

Evaluarea Națională 2019 a început marți, cu examenul al Limba și literatura română, continuând cu proba scrisă la Matematică, ultima fiind limba și literatura maternă.

Subiectul I la limba maghiară

De-a lungul anilor, elevii din clasa a VIII-a au dat examene la: germană, italiană, maghiară, rromani, sârbă, slovacă sau ucraineană. Subiectele pot fi găsite aici. Iată un exemplu al subiectelor la limba și literatura maghiară!

Subiectul al II-lea la limba maghiară

Niciun examen fără incidente

Unii elevi încă își mai înceracă norocul. Acest lucru este valabil în cazul unui absolvent al clasei a VIII-a din București care a fost prins cu telefonul și a fost eliminat din examenul la Matematică. Înainte de fiecare examen, cadrele didactice sunt obligate să informeze elevi “să predea toate eventualele materiale și obiecte care, potrivit reglementărilor în vigoare, sunt interzise în sala de examen”. Din păcate, la urehcile unora ajunge cam greu avertizarea.

Limba Maghiară, scoasă de la BAC

În majoritatea opțiunilor nu s-a arătat niciodată vreo problemă. Discrepanțele au intervenit însă în privința elevilor de clasa a XII-a maghiari care au avut o probă de limba română la examenul de bacalaureat. La începutul lunii mai, a fost depus în Parlament proiectul prin care se elimină proba în cauză pentru elevii din minoritate. Propunerea a venit din partea Partidului Civic Maghiar și a fost susținută de către UDMR.

„La finalul clasei a VI-a, toate şcolile organizează şi realizează evaluarea elevilor prin două probe transdisciplinare: limbă şi comunicare, matematică şi ştiinţe. Proba de limbă şi comunicare va cuprinde limba maternă şi limba modernă”. „Aceasta este o deosebire clară pe bază de limbă, care restrânge dreptul elevilor care au studiat în altă limbă decât cea română în a obţine diploma de bacalaureat, condiţie obligatorie pentru a-şi continua studiile la facultate”, motivează Kulcsár-Terza József-György, precizând că acest lucru reprezintă „o discriminare”.