Evaluare Națională 2022. Anchetă în Dolj după ce elevii unei școli au primit la proba scrisă de Limba Română subiecte pentru școlile în maghiară. Ce a urmat este revoltător
Evaluare Națională 2022. Aproape 173.000 de elevi au terminat anul acesta clasa a VIII-a, iar acum se pregătesc să pășească într-o nouă etapă a vieții lor. Până atunci, mai au de susținut două examene importante, care vor fi definitorii pentru alegerea unui liceu potrivit. În cursul zilei de ieri, elevii au susținut prima probă a Evaluării Naționale, respectiv cea scrisă la limba română. Nu mare le-a fost, însă, mirarea unor elevi din Președești, atunci când au descoperit ce subiecte au primit.
Decizie neiertătoare din partea Inspectoratului Școlar Județean Dolj
Așa cum era de așteptat, micile erori din sistemul de învățământ au început să apară o dată cu începerea Evaluării Naționale, astfel că, în Dolj a fost demarată o anchetă pentru a afla ce s-a întâmplat în localitatea Predești, acolo unde elevii unei școli au primit la examenul scris de Limba Română subiecte destinate școlilor în maghiară.
Din cauza situației neașteptate, elevii au fost rechemați să susțină examenul la prânz, fiindu-le oferite subiectele de rezervă, diferite de cele pe care le-au avut de rezolvat elevii din toată țara.
În urma confuziei create, Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj a demarat o anchetă la Şcoala Gimnazială, urmând a sancționa cadrele didactice responabile pentru această problemă.
Potrivit inspectorului general, Daniel Ion, directorului școlii i se va retrage funcția de management, în timp ce cadrele didactice care au făcut parte din comisia de examen vor fi sancționate pentru neobservarea erorilor survenite.
“La Predeşti a fost făcută deja o anchetă şi se va propune încetarea contractului de management pentru directorul şcolii care ocupă funcţia prin detaşare în interesul învăţământului şi vor fi sancţionate cadrele didactice care au făcut parte din comisia de examen şi care nu au observat că au fost distribuite subiecte de limba română specifice şcolilor cu predare în limba maternă maghiară. Avem toleranţă zero pentru astfel de situaţii”, a declarat Daniel Ion.
Tudor Chrililă, indignat de subiectele de la proba de Limba Română din cadrul Evaluării Naționale
Ca în fiecare an, imediat după publicarea subiectelor la proba scrisă de Limba Română, au apărut valuri de revoltă din partea elevilor, părinților, dar și a persoanelor publice. Una dintre vedetele care își exprimă public dezacordul față de învățământul românesc este cântărețul Tudor Chirilă, acesta criticând în termeni duri inutilitatea subiectelor în raport cu dezvoltarea educațională a elevilor.
Astfel, la primul subiect al probei de Limba Română, elevii au avut de răspuns la niște întrebări pe textelor suport, la prima vedere, din „Toate pânzele sus”, de Radu Tudoran și „Frânturi din viața lui Delavrancea”, de Cella Delavrancea.
La al doilea subiect de „creație”, cel de la subiectul al II-lea, elevii au primit următoarea cerință: „Imaginează-ți că tocmai te-ai întors din vacanță. Scrie un text narativ, de minimum 150 de cuvinte, în care să prezinți cea mai frumoasă întâmplare din vacanță, incluzând o secvență descriptivă, de minimum 30 de cuvinte, și o secvență dialogată, de minimum patru replici”.
Pornind de la aceste subiecte, cântărețul a subliniat faptul că subiectele au pus mai mult accent pe memoria elevilor, care ar trebui să rețină aspecte neesențiale pentru dezvoltarea lor intelectuală, în detrimentul altor subiecte care i-ar pregăti pentru ceva constructiv de viitor.
Mesajul manifest transmis de artist
„Cel putin primele puncte mi se par total inutile pentru acești copii. De ce ne interesează pe noi ce se află în magazia vasului? Ce este examenul ăsta, este un examen de Academia de Poliție, de Rodica Ojog Brașoveanu?
Vrem să ne asigurăm că de fapt copiii ăștia au citit textul, îi verificăm dacă au ținut minte ce era în magazia vasului. Pe cuvânt, este neimportant, chiar și pentru clasa a VIII-a, când copiii acum navighează pe YouTube, au acces la tot felul de informații, noi întrebăm în Evaluarea Națională 2022, prima întrebare este, domn’e, ce se afla în magazia vasului?
Și lucrurile continuă de parcă o să-i angajeze la Waze sau la Google Maps. Este foarte amuzant, dar în același timp este inutil, pentru că nu asta aștepți de la un examen de Literatura Română.
Cred că copiii ăștia trebuie să învețe să gândească, să poarte un dialog, să spună dacă le-a plăcut sau nu le-a plăcut textul ăsta, să aibă dreptul să enunțe de ce nu le-a plăcut un text, indiferent dacă este vorba de un autor național, până la urmă chiar și Eminescu poate să nu-ți placă, nu ești obligat să stai sub semnul poetului național.
Important e să exersezi gândirea critică, să reușești să analizezi un text din punct de vedere al logicii, al stilului. Este important să dai copilului șansa să gândească, să aprecieze ceva.
În ziua de astăzi ar trebui să-i atragem pe copii spre lectură în cu totul alt tip de programă decât Alexandru Vlahuță și România pitorească, unde sunt descrieri după descrieri”, a transmis artistul prin intermediul unui mesaj video.