Edu.ro: Bacalaureat la Limba Română, subiecte. Întrebarea capcană care i-a încurcat pe elevi
Clopotele bat, examenul începe! Prima probă scrisă din cadrul examenului de Bacalaureat începe luni, 1 iunie, cu cea de la Limba Română. Subiectele pentru această probă vor fi publicate imediat după încheierea examenului, iar baremul va fi publicat pe Edu.ro în jurul orei 15:00.
Bacalaureatul la Limba Romănă, subiecte
Începe Bacalaureatul! Emoții mari pentru elevii de clasa a 12-a. Din acest moment, copiii se adună încet spre unitățile de învățământ pentru a gândi cele mai bune răspunsuri, apoi pentru a și trece examenul maturității. Accesul candidaților în centrele de examen la probele scrise se face în intervalul 7:30 – 8:30 pe baza unui act de identitate, cu fotografie, timpul destinat lucrării scrise este de trei ore, iar pentru rezolvarea subiectelor elevii vor folosi numai cerneală ori pastă de culoare albastră.
De menționat, ca în fiecare an, este faptul că nu este permis accesul cu manuale, dicționare, notițe, însemnări, ce ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor și, desigur, nici cu telefoane mobile ori cu orice mijloc electronic de calcul sau comunicare. Elevilor le este interzis să comunice între ei sau cu exteriorul, să trimită ciorne între ei din lucrare, notițe ori alte materiale ce ar putea fi folosite pentru rezolvarea subiectelor, comunicarea în interior sau în exterior. Cei prinși în asemenea ipostaze, indiferent de obiectele sau materialele interzise care au fost folosite sau nu, vor fi eliminați din examen.
Proba buclucașă
La proba orală de la Română, elevii de clasa a 12-a au fost în mare impas. Subiectele le-au dat de bătăi de cap și se pare că cel mai dificil lucru pentru ei a fost să formuleze un răspuns la câteva întrebări referitoare la situația de comunicare din textul de mai jos.
Articolul 30
(1) Libertatea de exprimare a gândurilor, a opiniilor sau a credinţelor şi libertatea creaţiilor de orice fel, prin viu grai, prin scris, prin imagini, prin sunete sau prin alte mijloace de comunicare în public sunt inviolabile.
(2) Cenzura de orice fel este interzisă.
(3) Libertatea presei implică şi libertatea de a înfiinţa publicaţii.
(4) Nicio publicaţie nu poate fi suprimată.
(5) Legea poate impune mijloacelor de comunicare în masă obligaţia de a face publică sursa finanţării.
(6) Libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viaţa particulară a persoanei şi nici dreptul la propria imagine.
(7) Sunt interzise de lege defăimarea ţării şi a naţiunii, îndemnul la război de agresiune, la ură naţională, rasială, de clasă sau religioasă, incitarea la discriminare, la separatism teritorial sau la violenţă publică, precum şi manifestările obscene, contrare bunelor moravuri.
(8) Răspunderea civilă pentru informaţia sau pentru creaţia adusă la cunoştinţă publică revine editorului sau realizatorului, autorului, organizatorului manifestării artistice, proprietarului mijlocului de multiplicare, al postului de radio sau de televiziune, în condiţiile legii. Delictele de presă se stabilesc prin lege.
Cerințe:
1. Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situaţia de comunicare din textul citat.
a. Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?
b. Cărui stil funcţional îi aparţine textul de mai sus? Ilustrează două caracteristici ale stilului identificat, cu exemple din textul dat.
c. Ce elemente importante de conţinut (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
2. Care este opinia ta despre importanța libertății de exprimare? Susţine cu argumente opinia pe care o enunți.