Declarație neașteptată a unei învățătoare după una dintre probele Evaluării Naţionale la clasa a IV-a: ”Cu un deosebit dezgust, suntem analfabeţi funcţionali”

de: Ionuț Vieru
20 05. 2021

O învățătoare din Pitești și-a exprimat nemulțumirea în privința probelor date de către elevii claselor a IV-a zilele acestea. Ea nu este mulțumită de felul în care s-au conceput subiectele.

Critici după Evaluarea Națională

Învățătoarea din Pitești a criticat dur, pe Facebook, modul în care au fost concepute subiectele pentru proba de Limba română la Evaluarea Națională pentru clasa a IV-a. Dana Tufeanu este evaluator extern ARACIP și învățătoare la Școala Matei Basarab din Pitești.

După ce a intrat în posesia subiectelor, cadrul didactic a răbufnit. Postarea sa are sute de distribuiri, dar și comentarii pe rețeaua de socializare. Aceasta a analizat subiectele din mai multe puncte de vedere.

„În primul rând cine a propus aceste subiecte s-a gândit cumva la dozarea timpului unor elevi de 11 ani? Cei mai mulţi dintre noi i-am învăţat pe copii că orice răspuns să aibă echivalentul în textul-suport, deci să răspundă citind CONŞTIENT, că de asta suntem pe ultimul loc la testele Pisa, că suntem ”analfabeţi funcţionali”, adică citim fără să înţelegem textul. Aşadar cei mai mulţi dintre noi am lucrat după sistemul ”te întorci la text şi citeşti cu atenţie. Onor Minister, aţi şters pe jos cu noi şi cu această cerinţă a noastră către copii de a citi textul conştient!”, scrie învăţătoarea.

Nemulțumită de subiectele la limba și literatura română

Învățătoarea este de părere că întrebările adresate copiilor au fost foarte greu de înțeles pentru un adult. Pentru copii, aproape imposibil, după părerea acesteia.

„Nu mă refer la cerinţele textului, pe care copiii le-ar fi rezolvat într-un timp rezonabil, ci la întrebări de o ambiguitate demnă de un spectacol mut, de genul….”hăăăăă?????”…

„Copiii aveau de alcătuit un text folosind ”substantive – cheie” sau ”verbe-cheie”. Care sunt acestea, Onor Minister? Eu, ca dascăl, aleg alte substantive – cheie sau verbe-cheie, pentru că eu citesc textul întră  -o altă …. CHEIE. Iar voi ce faceţi? Îi puneţi pe copii pe Patul lui Procust? Toţi copiii era musai să citească şi să înţeleagă textul aşa cum l-a înţeles Onorat Propunătorul?   Cinci ani ne-am străduit să construim aripi şi să zboare copiii noştri! Ce-aţi făcut voi astăzi nu este decât o FRÂNGERE A ARIPILOR!  Ce aţi vrut să demonstraţi cu asta?

De asemenea, cadrul didactic mărturisește că s-a simțit frustrată în fața subiectelor. Postarea învățătoarei se încheie cu un mesaj pentru elevii săi și nu numai: „Vă iubesc și am încredere în voi”.