Decizie finală pentru mașinile mai vechi de 15 ani din România. Ministrul Mediului a făcut marele anunț

de: Ștefan R. Apostol
03 05. 2022

La începutul acestui an, autoritățile anunțau că proprietarii de autoturisme vechi din România care doresc să le înlocuiască cu un vehicul neelectric vor avea dreptul la până la 2.400 de euro. Singura condiție este să caseze două mașini mai vechi de 15 ani fiecare. Pentru prima mașină casată aceștia vor primi 6.000 de lei și vor putea casa și o a doua mașină, pentru o singură mașină nouă, pentru 3.000 de lei. Dar astăzi ministrul Mediului, Tanczos Barna vine cu o nou veste, care i-ar putea nemulțumii pe posesorii de mașini mai vechi de 15 ani.

Mașinile mai vechi de 15 ani încep să dispară

Anul trecut, în luna martie, guvernul anunța măsura limitării importului de mașini second-hand, mai vechi de 15 ani. Anunțul de la acel moment era făcut de către Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Cristian Ghinea, în cadrul unei dezbateri organizate de Expert Forum pe tema Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Ministrul Mediului vorbea atunci și despre o „taxă locală” în localitățile poluate.

„Mecanismul pentru mașinile second-hand nu există în componenta actuală, dar va exista pentru că este una dintre măsurile adăugate. Vom avea o politică de descurajare a înmatriculării mașinilor mai vechi de 15 ani, care sunt foarte poluante. Încercăm să descurajăm această tendință de a importa mașini second-hand în România.

Nu putem să le interzicem pentru că facem parte din piața comună. În primii ani vom crea sistemul digital de urmărire a mărfurilor și apoi vom taxa transportul de mărfuri în funcție de cantitatea și distanța parcursă, adică practic plătești pentru drumurile pe care le folosești, nu ca acum, când ai o taxă fixă pe an și practic toată lumea plătește la fel, indiferent de cât de mult transportă.”, declara atunci Cristian Ghinea.

Tanczos Barna: „Vom putea scoate din circulație anual 133.000 de mașini”

România, membru UE, are asumat un proiect de eliminare a poluării cauzate de autoturismele vechi. Recent, Ministrul Tanczos Barna a declarat că ținta României până, cel târziu, în 2026, este de a scoate din circulație peste 250.000 de mașini mai vechi de 15 ani. Același ministru a mai declarat că, pentru început, „Vom putea scoate din circulație anual 133.000 de mașini”.

„Până la 1 iunie va trebui să agreem modalitatea de implementare a acestui program. Vom putea scoate din circulație anual 133.000 de mașini pentru că avem la bugetul AFM 600 milioane de lei pe trei ani, vom asigra finanțare parțială, de 50%, dar dacă autoritățile locale vor veni alături de noi, vom putea scpate mai multe mașini din circulație.

Din păcate s-a ajuns în situații hilare: mașinile second hand să fie mai scumpe decât cele noi, la anumite mărci și modele, pentru că industria nu mai poate să livreze mașinile noi pe care le cere piața”, a declarat Ministrul Tanczos Barna, într-o conferință.

Rămâne de văzut dacă ținta propusă de ministru va fi atinsă, și dacă se vor putea elimina aceste vehicule, care sunt un factor determinat când vine vorba de poluare.