De unde vine denumirea de PECO și de ce erau cele mai tari benzinării înainte de anii ’90

Prin PECO-uri ai ajuns cu sigurață destul de des, însă te-ai întrebat vreodată de la ce vine denumirea? Ori care erau cele mai frecventate benzinării înainte de anii ’90, când stațiile de alimentare cu carburant OMV, MOL, LUK sau Rompetrol nu existau? Răspunsul la acestre îndrebări, dar și alte curiozități, găsiți în paragrafele de mai jos.

De unde vine denumirea de PECO. Tu știai?

Înainte de ’89, în România nu se găseau stații de alimentare cu carburant OMV, MOL sau LUK, întrucât conducătorul țării din acea vreme, Nicolae Ceaușescu, s-a ocupat automobilele autohtone să fie alimentate din produse proprii, naționale, obținute nu din import, ci din petrol scos din pământ românesc.

Așa se face că, pe vremuri, mașinile existente operau doar în benzinăriile PECO. Cu toate că ne este foarte cunoscut, puțini sunt cei ce știu de la ce vine denumirea de PECO. Povestea acestui brand dispărut, transformat între timp în poreclă universală.

Astăzi folosim acest termen pentru a face referire la benzinării, însă PECO vine, de fapt, de la numele pe care îl aveau stațiile de alimentare înainte de 1989: Produse Etilate cu Cifra Octanică. PECO reprezenta deci prescurtarea folosită de lanțul de benzinării de pe teritoriul țării în perioada 1954 – 1990.

Mai mult, PECO s-a numărat printe primele branduri de succes românești, fiind, timp de patru decenii, singurul lanț de benzinării, singurul producător și singurul distribuitor de uleiuri și lubrifianți pentru vehicule.

Citește și: Autoritățile din București, în alertă după ce o polițistă și-a uitat arma încărcată în toaleta unei benzinării. Ce a făcut femeia care a intrat după ea

Scurtă istorie a benzinăriilor înainte de anii ’90

Puțini își mai amintesc probabil, însă România avea o industrie proprie a petrolului înainte de ’89, de la extracție la prelucrare.

Toate sondele de petrol, aparținând fără excepție companiei de stat Rafirom, își făceau treaba, fiind transportate prin cei 1.800 de kilometri de conducte ale Petrotrans, o altă companie de stat, către una dintre cele 10 rafinării Rafirom. Ulterior, erau prelucrate și distribuite de PECO, o altă companie ce aparținea României.

Întrucât producea atât de multe produse petroliere, România făcea și export către vecini și chiar către Africa sau America de Sud.

Înainte de ’89, PECO se ocupa atât de producerea, cât și de ambalarea și distribuirea produselor petroliere.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI