De ce nu a mai zburat Klaus Iohannis cu Tarom. Explicaţia oferită de preşedinte pentru avioanele private
Pe fondul dezbaterilor apărute în spațiul public în urma călătoriei șefului statului în Japonia, Administrația Prezidențială a explicat de ce nu a mai zburat Klaus Iohannis cu Tarom. Ce au transmis reprezentanții președintelui despre avioanele folosite.
Administrația prezidențială, primele explicații cu privire la aeronava privată folosită de președinte
Sâmbătă, în contextul comentariilor din spațiul public pe subiectul aeronavei cu care președintele României a călătorit în Japonia, Administrația Prezidențială a făcut o serie de precizări.
Instituția a răspuns astfel solicitării agenției News.ro de a oferi informaţii despre deplasarea lui Klaus Iohannis cu o aeronavă privată, precizând că „această activitate se realizează în baza unui contract de prestări servicii pentru executarea zborurilor speciale, încheiat în conformitate cu prevederile Regulamentului privind organizarea, pregătirea şi executarea zborurilor speciale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 755/1998, cu modificările şi completările ulterioare”.
Detalii cu privire la zbor, costul acestuia și ruta sunt considerate informații clasificate, potrivit legislației naționale în vigoare.
„În ceea ce priveşte selecţia aeronavei pentru executarea zborului special, precizăm că tipul aeronavei este stabilit în funcţie de opţiunile disponibile şi de specificul misiunii, care determină capacitatea de transport şi raza de acţiune (scurt, mediu sau lung curier), iar Serviciul de Protecţie şi Pază verifică îndeplinirea condiţiilor de siguranţă şi securitate aeronautică impuse de legislaţia aferentă executării zborurilor speciale”, a mai precizat Administraţia Prezidenţială.
Instituția a explicată că, până în anul 2010, zborurile speciale au fost asigurate de Regia Autonomă Compania Română de Aviaţie ROMAVIA, o structură abilitată să execute zborurile în folosul protocolului de stat. După intrarea acesteia în procedură de insolvență, nu a mai putut executa aceste deplasări.
De ce nu a mai zburat Klaus Iohannis cu Tarom
Până în 2013, în bugetul Ministerului Transporturilor era prevăzută o alocare pentru menţinerea în stare de operare a două aeronave din flota TAROM, ce ar fi putut fi folosite pentru executarea zborurilor speciale. Apoi, cele două aeronave au fost reintroduse în programul normal de zboruri al TAROM.
„Astfel, având în vedere imposibilitatea suprapunerii programului de lucru al TAROM cu agenda de vizite oficiale care implica executarea de zboruri speciale, s-a ajuns în situaţia în care costurile unor deplasări către locaţii identice, pe coordonate similare, să varieze semnificativ şi să depăşească cu mult valoarea normală pentru călătoria respectivă.
Administraţia Prezidenţială a apelat la operatorul naţional TAROM pentru executarea zborurilor speciale până la începutul anului 2017.
Ulterior, Administraţia Prezidenţială a fost nevoită să apeleze la alţi operatori privaţi din cauza dificultăţilor de colaborare, apărute pe parcursul anului 2016, în stabilirea relaţiilor contractuale cu TAROM”, explică Preşedinţia.
Dificultățile de colaborare au fost cauzate de faptul că:
- operatorul naţional nu putea asigura întotdeauna aeronavele solicitate pentru executarea zborurilor speciale conform calendarului deplasărilor externe oficiale ale Preşedintelui României;
- în acelaşi timp, costurile aferente executării zborurilor speciale erau mult mai mari faţă de cele standard, întrucât TAROM includea în facturile emise, pe lângă costul operării, şi alte cheltuieli generate de scoaterea aeronavei speciale din programul operaţional al companiei (cheltuieli financiare conexe determinate de modificările făcute de companie pentru poziţionări / repoziţionări aeronave, anulări şi modificări capacitate, rambursări, DBC – Denied Boarding Compensation, marjă comercială suplimentară).
„Administraţia Prezidenţială a fost preocupată, încă de la începutul primului mandat al domnului Klaus Iohannis în funcţia de Preşedinte al României, de identificarea şi operaţionalizarea unei soluţii optime pentru executarea zborurilor speciale pentru toţi beneficiarii legali, ţinând cont de faptul că lipsa unei aeronave dedicate transportului aerian al demnitarilor de nivel înalt generează probleme operaţionale, ineficienţă economică şi mai ales prejudicii de imagine pe plan extern, în cadrul acţiunilor oficiale ale României”, mai arată instituţia.