Dacia legendară care a adus Occidentul în comunismul lui Ceaușescu

de: Redacția
06 11. 2018

Dacia are o lungă listă de transformări prin care a trecut. Un capitol aparte este „MD87”. Era un model sport modern. A sfârșit însă ca legendă neajunsă pe străzi.

E timpul să afli povestea unui model aparte din istoria Dacia. E vorba de Dacia Sport MD87.

A fost un prototip dezvoltat în 1986 și gândit de inginerului Nicolae Cosmescu. El a reușit să îndepărteze brandul, prin designul său, de mai cunoscutul Renault 12.

Chiar și fără să fi fost vreodată produsă în serie, Dacia MD87 a avut și o versiune de upgrade. A primit faruri ca la Corvette și un design care să aducă mai mult a Vest decât a Est.

Cine a fost românul care a gândit legenda Dacia MD87

Prin anii ’60, viitorul inginer de la Centrul de Cercetare şi Proiectare al Dacia (CCSITA) a fost detaşat la IATSA pentru a coordona execuţia unor prototipuri și a descoperit lumea mai mare a automobilisticii.

„Când am deschis ochii în sportul auto mondial, lumea bună a acestora era subjugată de câteva apariţii devenite cu rapiditate mitice: Ford Mustang, dar mai ales rafinatul Ford GT40”, a declarat acesta într-un interviu publicat în 2016.

S-a îndrăgostit de mașina americanilor și a gândit un model similar, comunist, construit pe popularitatea Dacia.

Dacia MD87 seamănă cu Dacia Sport, pentru că a fost construită pe același calapod.

În 1985, a început Cosmescu lucru la prototip și cel mai ușor a fost să modifice o Dacia Sport, căreia i-a modificat partea din spate. A pornit de la un desen pe care l-a prezentat superiorilor și a fost primit suficient de bine, cât să aibă și voie să-l materializeze.

De ce se numește MD87? Ei bine, povestea e așa: 87 reprezintă anul în care mașina ar fi fost lansată. Literele vin de la „Monica“ și „Dragoș“, numele soției, respectiv fiului său.

De ce Dacia MD87 n-a ajuns niciodată pe străzi?

Producția de serie fost doar o chestiune de șefie pentru modelul Dacia MD87.

Șeful său direct era pasionat de raliuri, doar că era doar om de echipă. Coordonatorul echipei era Cosmescu.

Relația dintre cei doi s-a stricat, când cel cu care făcea echipă șeful său l-a scos din echipă, iar Cosmescu, fiind cordonator, n-a mai avut o viață liniștită și cu prototipuri futuriste duse până în faza de producție.

Spre finalul poveștii Daciei MD87, a urmat un facelift mai mult de nevoie.

La începutul anilor ’90, Comescu a revenit la proiectul său și a mai încercat să-l readucă în atenție. A obținut finanțare pentru o intervenție estetică, iar motorul a fost îndepărtat din compartimentul față și per total a mai redus din greutate.

Au fost schimbate câteva elemente, partea din față și spate au fost realizate din fibră de sticlă, și farurile au fost făcute escamotabile, ca mașina să fie cât de cât șic.

Și așa ne-am ales cu MD87 pe care unii o numesc și „rival pentru Ferrari”.