Cum sunt compensați clienții de energie electrică de către firmele de distribuție. Tot ce trebuie să știi
Firmele de distribuție a energiei electrice sunt obligate să citească cu o anumita frecvență contoarele clienților racordați la rețeaua de distribuție, potrivit noului Ordin al Autorității de Reglementare în domeniul Energiei (64/2022).
Compensații pentru toți clienții de energie electrică
Pentru prosumatori, citirea se va face obligatoriu lunar, pentru clienții casnici se face la un interval de maxim trei luni, iar pentru cei non-casnici se face la un interval de maxim șase luni. Dacă a citit contorul mai târziu din vina sa, operatorul de distribuție va trebui să acorde clientului o compensație de 10 lei.
Cu toate acestea, compensația nu se acordă dacă nu a fost vina companiei, dacă angajatul nu a putut intra să îl citească sau dacă blocul de măsurare este în incinta proprietății. Acestea sunt doar câteva din motivele pentru care compensația nu ar putea fi acordată.
Mai mult de atât, noul ordin ANRE prevede o compensație în valoare de 30 de lei pentru cei care beneficiază de sistem de măsurare inteligentă a energiei electrice. În cazul în care distribuitorul nu trimite datele în cel mult o lună calendaristică, va trebui să plătească clientului 30 de lei.
„OD are obligația de a asigura accesul la datele istorice de consum ale utilizatorilor care beneficiază de sisteme de măsurare inteligentă a energiei electrice, în conformitate cu prevederile condițiilor-cadru pentru realizarea calendarului de implementare a sistemelor de măsurare inteligentă a energiei electrice la nivel național, aprobate prin ordin al președintelui ANRE, în vigoare”, arată ordinul 64.
Obligația se aplică doar pentru clienții racordați la joasă tensiune, iar mecanismul de acordare a compensațiilor va intra în vigoare de la 30 iunie.
Factura nu mai este trecută în abonamentul furnizorului de energie
Începând de la 1 aprilie, noua OUG instituie un mecanism nou, o semi-reglementare a prețului final la energia electrică, pentru următorul an. Factura de energie electrică dintr-o lună va conține următoarele: costul de achiziție calculat lunar, componenta de furnizare, certificatele verzi, tarifele reglementate de transport și distribuție, taxa de cogenerare, acciza și TVA.
Furnizorul nu mai poate pune nimic în plus. Acest lucru înseamnă că nu veți mai avea abonament în factură, chiar dacă, inițial, în contract era semnat să aveți abonament. De asemenea, noua OUG implică și prețuri plafonate.
Pe lângă faptul că prețurile finale la energie electrică sunt plafonate pentru majoritatea clienților, timp de un an de zile, nu veți mai plăti nici abonamentul.