Cum se deszăpezea în trecut, utilajele nu mai seamănă deloc cu cele de azi. Imagini de colecţie cu iernile de demult
Straturile de zăpadă abundente și evoluția societății au obligat oamenii să inventeze și să reinventeze modalități eficient de dezpăzire. Scurtă istorie a mijloacelor cu ajutorul cărora oamenii au îndepărtat zăpada, din anii 1800 până în prezent. Ingeniozitatea nu a cunoscut limite.
Scurtă istorie a mijloacelor de deszăpezire
Activitățile de deszăpezire sunt obișnuite în timpul sezonului rece. Mai mult decât atât, ele sunt necesare, indiferent de metoda la care apelezi pentru a îndepărta zăpada. Poate fi vorba despre o freză de zăpadă, o lopată specială pentru sezonul rece sau un aparat profesionist.
Chiar dacă înlăturarea zăpezii reprezintă o normalitate astăzi, lucrurile nu au fost astfel întotdeauna. Nu au existat mereu mașinării pentru deszăpezire, care să fie puse în funcțiune pentru ca strada pe care locuiești să fie curată la primele ore ale zilei, când trebuie să mergi la muncă.
Deszăpezirea, contraproductivă în 1800
Stilurile de viață s-au schimbat de-a lungul timpului. La fel s-a întâmplat și cu nevoile oamenilor. Astfel, și metodele de deszăpezire s-au modificat. Înainte de anii 1800, autoritățile comunităților de oameni nu făceau prea multe eforturi pentru a îndepărta zăpada de pe drumuri.
De fapt, în acele vremuri, zăpada era utilă transportului, fiindcă acesta era asigurat în mare parte de cai. Cei care administrau vagoanele schimbau roțile cu un fel de sistem asemănător schiurilor. Această schimbare ajuta vagoanele să alunece pe zăpadă. Atunci, deszăpezirea era contraproductivă.
Cai putere, dar fără motor
Lucrurile s-au schimbat însă. La mijlocul secolului al XIX-lea, orașele începeau să devină mai mari, iar oamenii aveau nevoie de străzi libere pentru a se deplasa eficient. Așa au apărut primele pluguri de zăpadă. Unele dintre primele versiuni pot fi vizualizate în imaginile din galeria foto.
Potrivit Centrului Național de Date despre Zăpadă și Gheață, administrația orașului Milwaukee a fost prima care a adoptat plugurile de zăpadă. S-a întâmplat în anul 1862. Aceste pluguri de zăpadă erau trase de cai, permițând îndepărtarea zăpezii mult mai eficientă decât lopătarea manuală.
Primele pluguri amplasate la tramvaie
Cu toate acestea, plugurile de zăpadă trase de cai nu au fost adoptate de reprezentanții tuturor administrațiilor. De exemplu, în locuri precum New York City, muncitorii orașului, cum ar fi ofițerii de poliție, erau responsabili pentru lopătarea străzilor și pentru a le menține curate.
Odată cu progresele în societate, a apărut nevoia unei deszăpeziri mai eficiente. Așadar, trenurile și tramvaiele au început să fie realizate în așa fel încât să prezinte în sistemul lor un fel de pluguri pentru a curăța șinele și a crea condiții de transport mai sigure.
Citește și: Vin zăpezile de altădată în România? Meteorologii, despre cum va fi iarna lui 2023
Pluguri de zăpadă montate la mașini
Unul dintre cei mai influenți factori pentru îmbunătățirea metodelor de deszăpezire a fost inventarea mașinii și adoptarea de către publicul larg a transportului motorizat. Mașinile le-au permis oamenilor să călătorească ușor, însă asta însemna că străzile trebuiau să fie curate mereu.
Astfel, plugurile pentru îndepărtarea zăpezii au fost montate și la nivelul mașinilor. Plugurile de zăpadă montate pe mașini au fost inventate în anii 1920 și au deschis calea pentru tipul de deszăpezire pe care îl cunoaștem astăzi. Sistemul a fost reinventat de-a lungul timpului, bineînțeles.