Cum îți faci Dacia electrică cu acest dispozitiv. Invenția genială a unor moldoveni care îți bagă mașina veche la priză
Trei tineri din Republica Moldova au inventat un kit care poate transforma orice Dacie Logan într-un automobil 100% electric, indiferent că a fost dotată cu motor pe benzină sau motor diesel.
A fost inventat kit-ul care îți face Loganul 100% electric. Cât costă?
Trei tineri ingineri moldoveni au inventat un kit care face orice Dacia Logan o veritabilă mașină electrică. Kit-ul, dezvoltat în cadrul unui proiect susţinut de Universitatea Tehnică din Republica Moldova se poate instala pe orice model Dacia Logan, astfel că orice proprietar își poate transforma mașina cu motor pe benzină sau motorină, într-una electrică 100%.
Inginerii moldoveni Maxim Conoplin, Oleg Sargu şi Victor Damaschin au mers pe soluţii relativ simple şi practice: au ales să instaleze pe Logan un electromotor de 30 kW ( 41 CP), însă cuplul este unul simțitor mai mare fiind livrat instantaneu, comparat cu motorul termic.
Care este dezavantajul kit-ului electric
Bateria aleasă a fost una de tip LiFePo4, care este pe bază de fosfat de fier şi litiu, fiind una dintre cele mai accesibile, fiabile şi durabile baterii. Dezavantajul său e densitatea mai mică de acumulare a electricităţii și faptul că operează ca voltaj mai mic, în cazul bateriei instalate pe Dacia Logan din Moldova fiind vorba de 72 Volți.
Astfel, echipa de ingineri mai precizează că această combinaţie testată de electromotor şi baterie reprezintă varianta cu performanţă minimă acceptabilă pentru Dacia Logan, dar va exista posibilitatea de a opta pentru un electromotor mai puternic, precum și o baterie de capacitate mai mare, de mai mulți Volți.
Kit-ul care face mașina electrică costă 7000 de euro
De asemenea, potrivit inginerilor moldoveni, montarea unui astfel de kit ar costa în jur de 7.000 de euro, însă odată cu creșterea producției prețul se va mai micșora.
Acum, modelul Dacia Logan 100% electric a trecut cu succes testele pe un teren închis, iar calculele de consum şi capacitate arată o autonomie promiţătoare. Automobilele vor putea circula circa 120 de kilometri în regim urban, cu o singură încărcare. Invenția este în proces de obţinere a autorizaţiilor pentru testele pe drumuri publice.
Cine sunt cei trei inventatori moldoveni
Oleg Sargu e născut la Străşeni, dar a făcut universitatea în America, la Georgia Insitute of Technology, unde a și trăit timp de 12 ani, scrie piataauto.md. La începutul carierei sale a debutat cu mecanică marină, iar ulterior a gestionat companii de logistică, inclusiv departamentele lor tehnice, însă mereu a avut o pasiune aparte pentru automobilele electrice.
Maxim Conoplin a absolvit Coventry University din Anglia, iar pentru britanici Coventry e inima industriei lor auto de la începuturile ei și până în prezent. Tot ce are Marea Britanie mai bun în lumea auto s-a născut în Coventry. Chiar și acum centrul de inginerie al Jaguar Land Rover e situat în Coventry, iar celelalte facilităţi importante sunt localizate în aceeaşi regiune, foarte aproape unele de altele.
Victor Damaschin, gânditorul echipei
Victor Damaschin este cel mai tehnic inginer din echipă, chiar dacă pare un pic mai retras la prima vedere. Mintea sa face lucrurile să funcţioneze. Victor Damaschin a absolvit UTM-ul din Moldova, masteratul l-a făcut în Rusia, dar are deja o experienţă uriaşă în domeniul mecatronicii şi opticii, muncind în special cu roboţii industriali.
Victor Damaschin a fost în China de mai multe ori, ajutând la programarea unor roboţi industriali, a avut multe alte episoade de colaborări despre care povesteşte cu o modestie admirabilă. A fost în Moldova când s-a pregătit totul pentru Fablab, ajustând uneltele şi maşinăriile de pe aici.
Cum se numește centrul ingineresc unde muncesc cei trei inventatori
Cei trei au inventat KIT-ul care face mașina electrică în centrul ingineresc Fablab, acolo unde este laboratorul lor de muncă şi unde este locul precis care să adăpostească şi să suţină dezvoltarea unor idei inginereşti genial în Moldova.