Cum funcţionează toaletele avioanelor, de fapt. Secretul ştiinţific din spatele acestui detaliu
V-ați gândit vreodată la modul în care funcționează avioanele? Un obiect de zeci de tone care ajunge în aer și ne transportă la destinația noastră în siguranță. Cu toate aceste, la ce ne gândim mai puțin sunt funcțiile zilnice care au loc la bord.
Cum funcționează toaletele avioanelor
Folosirea apei pentru a spăla toaletele avioanelor nu este posibilă din cauza restricțiilor de greutate a aeronavei. În schimb, sistemul standard de evacuare folosește presiunea diferențială a aerului pentru a goli vasul, într-un design brevetat inițial de James Kemper în anul 1975.
Rezervoarele de deșeuri, acolo unde ajunge tot ceea ce intră în toaletă, sunt de obicei situate în spatele avionului și, adesea, în față. În momentul în care apăsați butonul de spălare, o supapă se deschide în partea de jos a vasului de toaletă, conectându-l la o țeavă de dedesubt.
Această țeavă și rezervorul de deșeuri sunt sub presiune, ceea ce înseamnă că deschiderea supapei creează un vid care aspiră ceea ce se află în vas în momentul dat.
Efectul de vid are loc în mod continuu în timp ce avionul este în aer, dar nu îl auzim până în momentul în care deschidem supapa și conectăm toaleta la sistem.
Când avionul este la sol, presiunea diferențială nu este acolo, ceea ce înseamnă că spălarea toaletei este acţionată de o pompă, care creează un vid în rezervor. Pe măsură ce avionul urcă în aer, iar presiunea diferențială în rezervor crește, vidul se formează în mod natural și pompa se oprește.
Mitul „gheții albastre”
Gheața albastră vine de la deșeurile accidentale de apă uzate din avion. De precizat este faptul că avioanele nu și-au aruncat niciodată în mod deliberat deșeurile de toaletă în atmosferă, nici măcar pe vremuri, când tehnologia nu era atât de avansată precum este în prezent.
Cu toate acestea, există posibilitatea de a apărea o scurgere în conducta de refulare, deoarece temperaturile în aer sunt cu mult sub nivelul de îngheț, iar orice lichid care iese îngheață automat.
„Ar ajunge într-un punct în care este prea greu pentru a adera la panoul de întreținere a toaletei, așa că ar cădea și asta a fost gheața albastră”, spune Nigel Jones, un expert în inginerie aeronautică de la Universitatea Kingston din Londra, care face parte și din comitetul de acreditare al Societății Regale Aeronautice din Marea Britanie.
Acest lucru a fost mai frecvent până în anii 1980, atunci când a fost introdusă o legislație care interzice decolarea cu orice fel de scurgere în sistemul de toaletă al unei aeronave.