Cum arată și când se depune cererea pentru șomaj tehnic. Unde se centralizează actele

de: Ștefan R. Apostol
30 03. 2020

Efectele economice au început să se vadă peste tot în lume, inclusiv în România, iar autoritățile de la Palatul Victoria încearcă să țină sub control toate aceste aspecte. Din păcate pentru populația României situația nu va fi una bună, absolut deloc.

Cum arată și când se depune cererea pentru șomaj tehnic

Conform ultimelor date, numărul persoanelor intrate în șomaj tehnic crește de la zi la zi, dacă luăm în considerare numai faptul că până în prezent, uzina de automobile Dacia, Ford Craiova și producătorul de cauciucuri Pirelli, cu fabrică în Slatina, au decis să își închidă porțile iar angajații acestora au intrat în șomaj tehnic. În afară de asta, în acest moment există în România un procent de 25% din populaței care, în curând, vor rămâne fără bani, sau care susţin că nu au bani nici măcar pentru o lună, iar în cazul în care rămân fără serviciu nu vor avea nici economii care să îi ajute să supravieţuiască. Conform unei statisticii actuale, unul din cinci români crede că va fi mai greu să îşi găsească un loc de muncă și, în aceeași statistică se mai arată că, un sfert dintre români susţin că nu au bani nici măcar pentru o lună în cazul în care rămân fără serviciu, iar o cincime se tem că-şi vor mai găsi cu greu un loc de muncă din cauza pandemiei, se arată într-un sondaj efectuat de BestJobs.

Cum arată și când se depune cererea pentru șomaj tehnic. Unde se centralizează actele

Conform codului muncii, somajul tehnic este posibil să fie acordat de companie în situații extreme, atunci când sunt dificultăți financiare sau tehnologice. După măsura luată de Ministerul Afacerilor Interne, sute de mii de români au intrat în somaj tehnic. Conform legislației angajatorul poate obliga angajații să intre în somaj tehnic fară acordul acestora și asta presuspune suspendarea contractelor de muncă pe o perioadă determinată și plata salariului de minim 75% din brut, conform legii. Șomajul tehnic nu se face la cerea angajatului, ci la decizia angajatorului.

Cu alte cuvinte, angajorii trimite oamenii acasă pentru perioada necesară, fără ca asta să însemne încetarea contractului de muncă, aceștia râmânând în continuare angajați și vor veni la lucru imediat ce vor fi chemați, din nou, de angajator. Pe de altă parte angajatorul reduce astfel nu numai cheltuielile cu salariile și contribuțiile, ci și cheltuielile indirecte pe care le atrage după sine simpla prezență a unui angajat în firmă, consumabile, decontări diverse, energie electrică, apă la baie, convorbiri telefonice în interes personal.

Unde se centralizează actele

Într-un comunicat dat publicității, Ministerul Economiei reaminteşte că certificatele de situaţie de urgenţă nu mai sunt necesare pentru obţinerea şomajului tehnic şi anunţă perioadele în care pot fi depuse cererile. Cererile pot fi depuse la ANOFM începând cu 1 aprilie pentru perioada 16-31 martie și începând cu 1 mai pentru perioada 1 aprilie-16 aprilie. În același comunicat, Ministrul Economiei specifică faptul că pentru obţinerea şomajului tehnic trebuie depuse mai multe documente la ANOFM, în format electronic de către angajatori sub forma unei cereri semnată şi datată de către angajator şi o declaraţie pe propria răspundere şi lista angajaţilor aflaţi în şomaj tehnic. În Declaraţie li se va cere să certifice faptul că informaţiile sunt adevărate şi li se va prezenta consecinţa juridică a prezentării unor informaţii false. Răspunderea este a angajatorului/persoanei care depune Cererea iar angajatorii care depun documentele la ANOFM primesc banii în termen de 15 zile de la depunerea documentelor, obligaţia acestora fiind ca în termen de 3 zile să plătească sumele primite angajaţilor aflaţi în şomaj tehnic.