Cum ajungi șofer de TIR în UK, de fapt. Un român explică tot ce a fost nevoit să facă

Cum ajungi șofer de TIR în UK, de fapt. Un român explică tot ce a fost nevoit să facă
Cum ajungi sofer de TIR în UK, de fapt. Un roman explica tot ce a fost nevoit sa faca

La nivel mondial există un deficit de șoferi de camioane, iar numai în Marea Britanie, acesta este de aproximativ 100.000. Află cum poți ajunge șofer de TIR în UK și care este planul guvernului britanic în acest sens.

Modalitatea prin care poți ajunge șofer de TIR în UK

Atât pandemia cât și Brexit i-au determinat pe foarte mulți români să părăsească Marea Britanie. În acest fel, șoferii polonezi și cei români de TIR au plecat, adâncind deficitul de șoferi ai camioanelor de mare tonaj. Guvernul britanic are în plan să introducă vize temporare de lucru pentru a recruta 5.000 de șoferi din alte țpri.

Angajarea în acest domeniu a crescut ca interes, mai ales că și salariile au crescut. Potrivit statisticilor, din cauza lipsei șoferilor de TIR, aprovizionarea cu carburanți a avut cel mai mult de suferit pe insulă. Reporterii G4Media au intervievat un român aflat în Marea Britanie încă din anul 2010. Acesta a fost șofer în tot acest timp, însă niciodată de TIR, iar recent a decis să se îndrepte către acest sector, explicându-le și celorlalți cum pot face această mutare.

”Deși am carnetul de șofer din 2006, nu am apucat să profesez în sectorul acesta. Așa că am fost nevoit să fac mai întâi niște cursuri – CPC se numesc aici – cinci sesiuni a cât șapte ore, la un cost de 45 de lire sterline pe sesiune. Inițial ai impresia că nu sunt multe lucruri pe care le poți învăța, dar până la urmă devii conștient de toate riscurile și tot ceea ce trebuie să știi ca să fii un șofer pe clasa I sau II.

După ce mi-am împrospătat memoria și cunoștințele, am căpătat încredere și cu 10 zile în urmă și am început să trimit pe internet cereri de joburi. N-am fost selectiv, am făcut cerere pentru orice job din zona unde locuiesc în Northampton. Am primit răspuns foarte rapid, unele agenții mi-au răspuns la 2 -3 minute după ce am trimis mail-ul cu CV, nu mi-a venit să cred”, a declarat Dan pentru G4Media.

În ceea ce privește testul de angajare, Dan a explicat că: ”După ce treci de amabilitățile și schimbul de formalități, ești întrebat ce experiență ai. Deși conduc în țara asta de 11 ani, am fost nevoit să trec prin toate procedurile: verificarea vehiculului, cuplarea la remorcă, marșarier, condus în afara depozitului pe drumuri principale, întoarcere la bază după 30 de minute, marșarier la încărcare, decuplarea remorcii trailer și parcarea camionului tractant în poziție inițială”.

Salariile acordate șoferilor de TIR în Marea Britanie

Dan a început să conducă în apropierea depozitului la care lucra. Acesta a explicat că doar a urmărit instrucțiunile, și deși nu avea experiență în a conduce un TIR; totul i s-a părut mai ușor decât se aștepta. În ultimii doi ani, acesta a condus autoutilitare de 3,5 tone și le explică tuturor celor care doresc să intre în acest domeniu că, înainte de a se urca la volan, șoferul trebuie să facă un test de alcoolemie și de droguri.

Șoferul a mai explicat că pentru a transporta combustibil, este nevoie de un alt tip de permis. Dan a dezvăluit și salariul pe care îl ia pentru munca depusă.

”Aș putea spune că sunt un caz norocos. Sunt angajat al companiei și sunt plătit cu £20/oră (de peste două ori salariul minim legal pe economie, care este de £8.91/oră). Eu vin din sectorul de curierat la Londra, unde câștigam £140 – £150 pe zi.

Duminicile ești plătit cu £23/oră, iar în zilele de sărbători legale £36/oră, iar după 45 de ore lucrate într-o săptămână ești plătit cu £27/oră luni până vineri și £29 pe oră sâmbăta și duminica. Salariile însă au crescut recent, am înțeles că până acum plăteau pentru același job £16 – £17 pe oră”, a mai declarat șoferul pentru sursa citată.

Dan explică faptul că este neccesară cunoașterea limbii engleze, dar și care sunt standardele pe care le așteaptă companiile britanice de transport.

”Ieri am fost la un alt test, la o companie ale cărei standarde sunt foarte ridicate, de pildă cereau minimum un an experiență în domeniu, iar eu am învățat multe lucruri de la această evaluare. Acolo mai era un alt român, căruia a trebuit să-i traduc întrebările ca să poată răspunde. În unele locuri e preferabil să cunoști limba engleză, e și normal să cunoști engleza dacă lucrezi în UK.

Ce este ciudat la acest coleg că locuiește în UK de 6 – 7 ani, conduce TIR-uri de cinci ani, în ultimii doi ani a fost la o companie numită Stobart, dar eu a trebuit să-i traduc ca să înțeleagă întrebările, iar instructorul mi-a permis să-l ajut și până la urmă a luat jobul”, a spus Dan.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI