Cristian Tudor Popescu, despre subiectele care au îngrozit România, în ultimele zile: „Omul poate fi un monstru la orice vârstă”
Cristian Tudor Popescu surprinde din nou cu o serie de declarații acide. Celebrul gazetar a abordat subiectele care au îngrozit România în ultimele zile, comentând cele mai controversate personaje ale momentului. Și de data aceasta l-a pus la zid pe ÎPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului.
CTP, reacție acidă la adresa lui ÎPS Teodosie
Recentul eveniment al Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, desfășurat pe 29 februarie, a stârnit un val de controverse, iar gazetarul Cristian Tudor Popescu (CTP) a fost printre cei care au comentat asupra acestui aspect.
În cadrul ședinței, ÎPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, a fost sancționat cu o „dojană sinodală scrisă” pentru „răzvrătire și indisciplină”. Totuși, cel mai notabil aspect al acestei întâlniri a fost ieșirea „șifonată” a purtătorului de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române, Vasile Bănescu.
CTP a subliniat că Biserica Ortodoxă Română a adoptat un principiu discutabil în abordarea acestui caz – acela de a aplica „alifie peste furuncul, nu bisturiu”. Acest principiu, conform lui CTP, este asimilat cu tactica utilizată de mafie sau de partidele politice, care pun imaginea instituției mai presus de respectarea eticii și transparenței.
În cadrul unei ședințe menite să pedepsească pe ÎPS Teodosie, preocuparea majoră a părut să fie închiderea gurii purtătorului de cuvânt al BOR, Vasile Bănescu. Aceasta sugerează o mai mare preocupare pentru imaginea instituției decât pentru responsabilizarea celor implicați în acțiuni condamnabile.
CTP a subliniat că această abordare a fost criticată pentru că s-a axat pe protejarea imaginii instituției, ignorând impactul moral și etic al acțiunilor. În schimb, a fost aplicată o pedeapsă aparent mai blândă pentru ÎPS Teodosie, în timp ce Vasile Bănescu a fost „păzit” pentru a nu emite public diagnostice precise privind comportamentul acestuia.
„Omul poate fi un monstru la orice vârstă. Sf. Sinod al BOR a aplicat un principiu mai tare decât Biblia și învățăturile părinților fondatori ai creștinismului: alifie peste furuncul, nu bisturiu. E o regulă a Mafiei și partidelor, preluată de Godporație: mai presus de orice, să nu sufere daune imaginea ORGANIZAȚIEI în ochii publicului.
Așa s-a ajuns, în urma ședinței de pedepsire a lui Îpîs Teodosie, care n-a pățit nimic, să i se închidă gura lui Vasile Bănescu. Diagnosticele precise, în termeni de etică teologică, puse public vorbelor și faptelor lui Teodosie de către purtătorul de cuvânt al BOR, au fost considerate mai periculoase pentru Biserică decât idioțiile agresive debitate de preaînaltul și decât păcatul de SIMONIE (tranzacționarea funcțiilor ecleziastice), pedepsit cu excomunicarea.
Frapantă asemănarea de atitudine între Sf. Sinod și directoarea școlii „Titulescu”, o activistă PCR ofilită. A cărei primă și singură justificare pentru mușamalizarea oribilelor fapte de viol ale minorului asupra minorului a fost păzirea „prestigiului” școlii…“, a scris CTP pe Facebook.
CTP, despre sistemul judiciar român
Într-o altă direcție, CTP a subliniat și problema tratamentului juridic al infracțiunilor comise de minori. Decizia de a închide dosarul unui viol comis de un copil de 11 ani asupra unui alt copil de 8 ani, pe motiv că făptuitorul era prea tânăr pentru a fi supus răspunderii penale, a fost criticată vehement. Această abordare a dus la perpetuarea actului infracțional și la neglijarea drepturilor victimelor.
De asemenea, CTP a adus în discuție și chestiunea tratamentului legal în funcție de vârsta infractorului. El a argumentat că, în cazul unor fapte grave precum violul, vârsta ar trebui să fie un factor irelevant în determinarea pedepsei, iar circumstanțele și gravitatea faptei ar trebui să fie criteriile predominante.
Mai mult, el a criticat regula care prevede reducerea timpului minim de detenție pentru infractorii în vârstă, argumentând că vârsta nu ar trebui să fie un factor atenuant în cazul infracțiunilor grave.
În final, CTP a concluzionat că omul poate fi un monstru la orice vârstă, subliniind necesitatea unei revizuiri profunde a sistemului judiciar, pentru a asigura justiție și corectitudine într-un mod adecvat și echitabil pentru toți cetățenii.
„Un ins care are peste 60 de ani și o condamnare sub 10, beneficiază de reducerea la o treime a timpului minim de eliberare condiționată. De ce?! Un bătrân se presupune că este mai înțelept, mai chibzuit datorită vârstei, prin urmare, dacă comite, de pildă, o agresiune sexuală, fapta e cu atât mai gravă.
Logic ar fi să-i fie mărită pedeapsa, nu micșorată. A, că se poate crea un regim de detenție adaptat condiției fizice și psihice a bătrânului, e corect. Deci, o închisoare pentru bătrâni. Omul poate fi un monstru la orice vârstă“, conchide jurnalistul Cristian Tudor Popescu.
ÎPS Teodosie a fost sancționat
Cancelaria Sfântului Sinod a anunțat oficial că IPS Teodosie va fi sancționat pentru acțiunile sale recente, printr-o „dojană sinodală scrisă”, fiind găsit vinovat de „răzvrătire, indisciplină și presiune publică”. De asemenea, s-a specificat că în caz de recidivă, acesta va fi trimis în fața Consistoriului Arhieresc Prim.
Principala nemulțumire a înalților prelați din BOR față de Arhiepiscopul Teodosie a fost legată de insistența acestuia în spațiul public pentru ridicarea arhiepiscopiei sale la rang de mitropolie. Această chestiune a fost considerată a fi o încălcare a ordinii statutare a Bisericii și o tulburare a păcii din viața Bisericii și a societății.
Pe lângă sancționarea IPS Teodosie, Sfântul Sinod a luat și alte decizii importante. Astfel, părerile exprimate de purtătorul de cuvânt al BOR, Vasile Bănescu, care au fost în contradicție cu cele ale IPS Teodosie, nu au fost recunoscute ca fiind comunicate de presă. Ca urmare, Biroul de Presă al Patriarhiei va fi reorganizat, ceea ce înseamnă că Vasile Bănescu nu va mai deține funcția de purtător de cuvânt al BOR.
Aceste evenimente au loc în contextul în care, la începutul lunii februarie, cancelaria Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a emis un comunicat în care a avertizat cu privire la încălcările ordinii statutare și tulburările aduse în viața Bisericii și a societății prin comportamentul considerat răzvrătit, indisciplinat și generatoare de presiune publică.