Codul muncii 2021. Veste de ultimă oră pentru angajații români. Ce pot păți dacă lucrează de acasă
De mai bine de un an de zile majoritatea angajaților au lucrat de acasă, acolo unde s-a putut acest lucru. Conform legislației în vigoare, Codul muncii 2021, telemunca este reglementată. Sistemul telemuncă implică și responsabilități, atât din partea angajatului, cât și a angajatorului, mai ales în timpul orelor de program.
Codul muncii 2021. Angajatorul poate face vizite la domiciliul angajatului
Odată cu declanșarea pandemiei, marea majoritate a angajaților companiilor de stat și private au trecut la telemuncă. Termenul, pe înțelesul tuturor, înseamnă munca de acasă, din fața unui laptop sau PC.
Odată cu trecerea în acest sistem, nu sunt excluse responsabilitățile conform fișei postului, atât ca angajat, cât și ca angajator. S-a mai discutat acest aspect și în urmă cu aproximativ doi ani. Conform noii legislații, Codul muncii 2021, un angajator are obligativitatea de a face vizite la domiciliile angajaților care lucrează în sistemul telemuncă.
Angajatorul are dreptul să verifice condițiile în care un angajat muncește în sistemul telemuncă. Angajatul are obligativitatea de a-i permite acestuia să facă această inspecție. Conform legislației, angajatorul poate face inspecția în intervalul orelor de muncă, respectiv între orele 8 – 10, dimineața, conform legii.
Dacă angajatul nu dispune de condițiile optime de muncă, chiar și acasă, angajatorul este obligat să rezolve această situație. În cazul în care angajatul declară că există condiții optime, dar în realitate nu sunt așa, angajatorul are posibilitatea să recurgă la penalizări, în baza contractului semnat între cele două părți.
Conform legislației, chiar dacă un angajat lucrează prin sistemul de telemuncă, angajatorul răspunde în fața legii dacă angajatul ar avea cumva parte de un accident de muncă.
”S-a pus problema acum vro doi ani şi ceva. Atunci când a intrat în legislaţia din România conceptul de telemuncă. Cum va face angajatorul? Dacă trebuie să vină direct acasă la angajat şi să verifice că el lucrează în condiţii optime şi să-i facă protecţia muncii chiar la el în apartament. Cam aşa se fac lucrurile acestea”, a spus Adrian Cuculis, avocat.
România a avut cei mai puțini angajați prin telemuncă
O statistică recentă ne-a poziționat pe un loc codaș într-un clasament al țărilor membre UE. Topul a avut în vedere numărul de angajați care au lucrat în sistemul telemuncă. Majoritatea angajaților din industria externalizării din România lucrează deja prin telemuncă. A fost dat recent publicității un sondaj realizat de Asociația Liderilor Serviciilor pentru Afaceri din România.
Conform acestuia, în prima parte a lui 2020, 98% dintre companii din sistemul de servicii externalizate au luat ca principală măsură lucrul de acasă. În 43% dintre companiile din industrie, între 90 și 100% dintre angajați au lucrat de acasă în această perioadă.
Un procent de 20% dintre companii au răspuns că aproximativ 70 – 80% dintre angajații lor au lucrat de acasă. Unele companii chiar și-au ajutat angajații să cumpere echipamentele necesare pentru a lucra de acasă.
La nivelul capitalei, la finele anului trecut mai mult de jumătate din angajații din București au continuat să lucreze prin telemuncă chiar și după ce a fost ridicată starea de urgență. Majoritatea angajaților au reușit să se adapteze la noile condiții de muncă. S-a ținut cont de faptul că lucrul de acasă a fost un concept mai puțin răspândit pe piața locală, iar revenirea la birou s-a făcut în condiții speciale.
Revenirea la birou s-a făcut cu respectarea normelor de siguranță medicală și socială, normele de distanțare. Astfel, 83% dintre angajați au declarat că au avut o experiență bună atât în ceea ce privește munca de acasă, cât și munca de la birou după revenirea din starea de alertă.
Ceilalți repondenți au considerat că această perioadă este nesatisfăcătoare sau chiar demoralizantă din punct de vedere profesional. Și în acest moment există un procent semnificativ de angajați care au preferat să muncească încă în sistemul de telemuncă, și să nu opteze pentru revenirea la birou.