Ce trebuie să ştie românii care urmează să îşi schimbe buletinul. Detaliul de care mulţi nu au habar
Informație foarte importantă pentru toți românii care trebuie să-și schimbe buletinul în viitorul apropiat. Aflați în rândurile următoare ce trebuie să faceți dacă aveți cartea de identitate expirată și nu are cine să vă ia în spațiu.
Ce trebuie să știți dacă urmează să schimbați buletinul
În cazul în care a expirat cartea de identitate, însă nu dețineți o reședință, aveți posibilitatea de a elibera o carde de identitate provizorie. Aceasta se eliberează în momentul în care persoana fizică nu posedă toate actele necesare pentru eliberarea cărții de identitate. De asemenea, mai există și cazul cetățenilor români cu domiciliul în străinătate, însă care locuiesc temporar în România.
Pentru a putea elibera cartea de identitate provizorie, veți avea nevoie de următoarele acte:
- cererea tip (anexa 1) pentru eliberarea cărţii de identitate provizorie la reşedinţă;
- 3 fotografii mărimea 3/4 cm, având la bază inclusă o bandă albă de 7 mm;
- documentele pe care le poate prezenta pentru a face dovada numelui, stării civile, cetăţeniei române, a adresei de domiciliu (certificat de naşterem certificat de căsătorie, după caz; certificatul/hotărârea de divorţ; documentul care face dovada adresei de domiciliu, dacă există);
- chitanţa reprezentând contravaloarea cărţii de identitate provizorie (1 leu RON);
- dovada eliberată de unitatea de poliţie unde a fost reclamat furtul actului de identitate, acolo unde este cazul.
Cum puteți obține buletin electronic cu cip
Începând cu anul 2023, toți românii vor putea obține cărți de identitate electronice, conform cu standardele UE. Totodată, acestea vor avea cipuri pe care vor fi stocate o mare parte din informațiile personale, precum:
- denumirea statului emitent,
- tipul documentului,
- numele de familie, prenumele,
- genul titularului (F pentru feminin sau M pentru masculin),
- cetățenia,
- data nașterii,
- codul numeric personal (C.N.P.),
- numărul documentului,
- data expirării valabilității,
- semnătura olografă a titularului,
- imaginea facială a titularului,
- domiciliul,
- data emiterii și autoritatea emitentă,
- zona de citire automată cu caractere identificabile optic (MRZ),
- zonă cip.
„Cartea de identitate electronică vine la pachet cu multe alte beneficii. Ea nu va fi obligatorie, pentru că există, din păcate, şi cetăţeni care pun la îndoială modul în care datele sunt stocate, faptul că această carte de identitate electronică le va încălca anumite drepturi, ceea ce nu e adevărat. Lor le vom putea oferi posibilitatea de a fi beneficiarii în continuare a unei simple bucăţi de plastic cu care se vor putea identifica în faţa instituţiilor publice din România, dar nu vor mai putea călători în afara graniţelor ţării”, a explicat şeful Autorității pentru Digitalizarea României, Octavian Oprea.
Este bine de știut că noua carte de identitate nu este obligatorie. Cei care nu doresc acest tip de act, pot opta pentru cartea simplă de identitate.