Ce trebuie să scrie pe sticlele de plastic pentru a primi cei 50 de bani înapoi. Magazinele Kaufland, pregătite pentru Sistemul Garanție-Returnare
Cererea pentru ambalaje de unică folosință destinate băuturilor înregistrează o creștere constantă an de an. Din păcate, majoritatea acestor ambalaje sunt utilizate o singură dată și apoi devin deșeuri.
Este alarmant faptul că o proporție semnificativă din aceste ambalaje ajung să polueze mediul înconjurător, inclusiv mări, oceane și străzi. În acest context, implementarea unor sisteme eficiente de garanție și returnare devine esențială pentru prevenirea și reducerea impactului negativ asupra mediului.
Kaufland, pregătit pentru Sistemul Garanție-Returnare
În data de 29 noiembrie 2023, Kaufland România anunță cu mândrie implementarea Sistemului Garanție-Returnare (SGR) în rețeaua sa de magazine, începând cu data de 30 noiembrie 2023.
SGR reprezintă o inițiativă menită să sprijine creșterea ratei de reciclare în România. Acest sistem impune introducerea unei garanții în valoare de 50 de bani pentru fiecare recipient marcat cu simbolul „Ambalaj cu garanție”, indiferent dacă este vorba de sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 litri și 3 litri. Clienții au posibilitatea să recupereze suma de garanție atunci când returnează recipientul la un centru de colectare dedicat.
Kaufland a fost pionier în introducerea automatelor de colectare a ambalajelor în toate magazinele sale încă din 2021, fiind astfel primul retailer din România care a adoptat această inițiativă. În prezent, majoritatea unităților sale dispun de cel puțin două astfel de echipamente, asigurând un proces eficient și accesibil de returnare pentru clienți.
Prin intermediul automatelor, s-au strâns aproape 29.000.000 de ambalaje între ianuarie și octombrie 2023, subliniind astfel succesul remarcabil al acestei inițiative și reacția pozitivă a clienților. În cadrul testării sistemului în timpul „Săptămânii Reciclării”, s-a stabilit un record de 11.200.000 de recipiente colectate la nivel național, evidențiind eficiența rețelei în gestionarea unui volum semnificativ de ambalaje.
„În calitate de unul dintre cei mai mari retaileri din România, suntem în prima linie a interacțiunii cu consumatorii. Avem responsabilitatea și oportunitatea unică de a educa și motiva consumatorii să participe activ la SGR.
Prin diverse tactici, stimulente și mesaje cât mai creative am reușit să familiarizăm românii cu aceste concepte și obiceiuri. Cu fiecare client adus în fața unui automat de colectare am reușit să eliminăm cel puțin un deșeu din natură.” a declarat Luiza Neag, manager Sisteme de Mediu Kaufland România și Președinte al Asociației Retailerilor pentru Mediu.
Ce presupune Sistemul Garanție-Returnare
Prin intermediul campaniei „Reciclezi și Salvezi”, Kaufland menține încurajarea reciclării printre clienții săi. Oferind nu doar rambursarea garanției de 50 de bani, ci și un voucher de reducere de 10% pentru fiecare cinci ambalaje depuse, indiferent dacă acestea sunt marcate cu simbolul „Ambalaj cu garanție” sau nu.
Acest cupon poate fi utilizat pentru achiziționarea unui produs din categoria menționată în revista săptămânală sau online, pe www.kaufland.ro. Toți clienții sunt așteptați cu brațele deschise de toți angajații, gata să ajute pe oricine cu sfaturi și îndrumări.
Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) reprezintă o unealtă ecologică extrem de eficientă pentru promovarea colectării separate și reciclării ambalajelor destinate tuturor tipurilor de băuturi.
Mai mult decât atât, SGR funcționează ca un mecanism prin care anumite entități implicate în lanțul producător-consumator-reciclator dezvoltă și implementează un sistem de returnare a ambalajelor nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, oferind un stimulent financiar sub forma unei garanții, conform informațiilor disponibile pe site-ul oficial RetuRO.
Suma garanției a fost stabilizată la 50 de bani, indiferent de caracteristicile ambalajului sau conținutul acestuia. Această valoare a fost deliberată pentru a furniza o motivare adecvată consumatorilor în vederea returnării ambalajelor, fără a crea impresia unei creșteri semnificative a prețurilor.
În primele 2-3 ani, se preconizează menținerea acestei sume fixe pentru garanție, urmând ca eventuale ajustări să fie luate în considerare ulterior, după ce publicul se familiarizează cu acest sistem inovator, cu totul nou pentru consumatorii din țara noastră. Totodată, comercianții sunt obligați să evidențieze valoarea garanției printr-o etichetare corespunzătoare la raft.
Prima stație de stocare a ambalajelor
La Bonțida, în județul Cluj, ministrul Mediului, Mircea Fechet de la PNL, a inaugurat prima stație destinată stocării și numărării ambalajelor colectate prin intermediul Sistemului Garanție-Returnare.
Proiectul va începe în doar trei zile, reprezentând o premieră în colaborarea de succes între sectorul public și cel privat. Ministrul a subliniat că aproximativ șapte miliarde de PET-uri, sticle și doze de aluminiu vor fi direcționate către facilitățile de reciclare.
Află și: O româncă a deschis o afacere inedită în Italia. Rezistă și acum, chiar dacă mulți au dat faliment
„Știu cât de mult s-a muncit în ultimele luni, în ultimii ani. S-a muncit pe brânci pentru ca astăzi să putem fi aici, la Cluj, la Bonţida, unde inaugurăm în sfârşit primul centru de sortare şi de numărare al SGR”, a spus oficialul.
Ministrul a declanșat o competiție contra cronometru pentru asigurarea faptului că fiecare dintre cele șapte miliarde de PET-uri, sticle sau doze de aluminiu vor fi transportate rapid către facilitățile de reciclare. Oficialul spune că, datorită acestei ocazii, vor apărea și mai multe locuri de muncă.
„Acolo unde generăm locuri de muncă şi investiţii”, a declarat ministrul Mediului.