Ce se întâmplă cu importurile din țările non-UE. Situația transportului în Europa

de: Ștefan R. Apostol
30 03. 2020

Ca întreprindere care desfășoară activități comerciale în Europa, companiile pot beneficia de piața unică a UE, precum și de o serie de acorduri comerciale cu alte țări europene. Aceasta înseamnă că majoritatea bunurilor pot circula liber pe acest teritoriu, fără costuri suplimentare sau restricții cantitative. Este vorba despre principiul liberei circulații a mărfurilor.

Ce se întâmplă cu importurile din țările non-UE

Din păcate regimul acesta de liberă circulație a mărfurilor, mai ales a celor din țările non-UE vor suferi modificări, iar companiile respective vor avea pierderi mari, pierderi pe care nu le vor mai putea recupera, datorită închiderii granițelor țărilor UE supuse actualei crize pandemice. Și România a anunțat modificări în ceea ce privesc importurile din țările non-UE, astfel că transporturile de banane, fructe exotice, care vin din alte zone decât UE, vor fi mult îngreunate în această perioadă.

Ministrul Agriculturii, Adrian Oros, într-un interviu pentru cei de la Digi24, a făcut anunțul care le dă peste cap socotelile celor care veneau din țări non-UE cu importorui pe teritoriul României, spunând că transporturile de fructe care vin din alte zone decât UE, așa cum sunt bananele sau fructele exotice, vor fi mult îngreunate în această perioadă și că în ceea ce privește transportul în Uniunea Europeană va fi mai dificil, dar nu se va opri niciodată.

Situația transportului în Europa

Toate aceste decizii, conform ministrului, au fost luate la videoconferința cu colegii din UE, aceștia căzând de acord că trebuie să existe acele culoare verzi de transport pentru mărfuri și alimente, așa cum trebuie să existe pentru medicamente și dispozitive alimentare, dar și că s-au creat conexiuni între agenți economici din România și cei din alte state. Ministrul Adrian Oroș a vorbit și despre stocuri, subliniind că nu există o problemă de producție sau de aprovizionare, dar că, la începutul crizei a fost sesizată o modificare a comportamentului cumpărătorului.

”Toate măsurile luate pentru a diminua consecințele pandemiei s-au răsfrânt și asupra economiei, a agriculturii și a industriei alimentare, inclusiv a comerțului cu alimente, pentru că cu toții trebuie să ne ferim de zonele aglomerate. La videoconferința cu colegii din UE, am căzut de acord că trebuie să existe acele culoare verzi de transport pentru mărfuri și alimente, așa cum trebuie să existe pentru medicamente și dispozitive alimentare.

Ce se întâmplă cu importurile din țările non-UE. Situația transportului în Europa

S-au creat conexiuni între agenți economici din România și cei din alte state. Comerțul trebuie să funcționeze pentru că altfel se blochează întregi domenii. Cu siguranță, mai ales pentru fructele care vin din alte zone decât UE, fructe care nu se produc în UE va fi o problemă în perioada crizei. Este vorba despre banane, fructe exotice, transporturile vor fi mult îngreunate în acest domeniu. În ceea ce privește transportul în UE va fi mai dificil, dar nu se va opri niciodată”, a declarat ministrul Agriculturii.