Ce s-a întâmplat cu prețul petrolului în februarie 2021. Vești proaste pentru șoferi!

de: Ștefan R. Apostol
08 02. 2021

Scăderea dolarului american în urma redresării economice mondiale. Coontinuarea cheltuielilor de stimulare în SUA. Acestea sunt doar o parte din efectele creșterii prețului la producția de petrol, la început de an 2021.

Criza prețurilor la producția de petrol s-a diminuat în februarie 2021

De la criza petrolului din anii ’70 și începutul anilor ’80, prețul la producția de petrol a rămas între 10 și 30 de dolari înainte de a exploda în 2004. Această rupere s-a datorat în primul rând creșterii cererii de petrol condusă de China. O altă cauză a fost și impactul Chinei asupra excesului de producție de petrol al OPEC.

Debutul pandemiei a dus la reducerea calității și la o scădere bruscă a activității economice. Astfel a fost provocată o situație de exces de ofertă pe piață. Acest lucru, combinat cu lipsa disponibilității de depozitare a făcut efectiv prețul mărfii lipsit de valoare. Dar datele arată o revenire a prețului petrolului la o valoare mai mult decât acceptabilă pentru toți cei implicați.

Cu alte cuvinte prețul la producția de petrol și-a revenit la nivelurile sale pre-pandemice, atingând un minim istoric anul trecut. „Aurul negru” a ajuns acum la 60 de dolari pe baril, crescând cu peste 50% în ultimele luni. Și acum cererea de petrol este încă mai mică decât în mod normal.

„Cel mai mare factor care a dus la ultima creștere a prețurilor înregistrate săptămâna trecută a fost o creștere bruscă a așteptărilor de recuperare a cererii economice și de petrol pe fondul semnalelor că coronavirusul ar putea fi în sfârșit în retragere”, a declarat Vandana Hari, fondatorul firmei de date privind piețele de petrol din Singapore Vanda Insights pentru BBC.

Cum se reflectă creșterea prețului petrolului la pompă

Deci există speranțe de o recuperare economică mai rapidă decât se aștepta. Prețurile la producția de petrol sunt adesea văzute ca un barometru pentru activitatea economică, care încă se luptă cu recesiunea virusului. Cererea a crescut în anumite părți ale lumii, în special în Asia.

Au fost și alți factori care au jucat un rol important în creșterea prețurilor la petrol. Unul din factori ar fi eforturile națiunilor producătoare de petrol, în special Arabia Saudită, de a limita producția. Acest lucru a generat îngrijorări cu privire la situația mai strânsă a cererii și ofertei.

Criza financiară din 2008 a dus la recesiune globală. Ulterior a dus la o scădere fără precedent a prețurilor la producția de petrol cu peste 100 de dolari, de la maximele sale istorice din 140 de dolari.

Redresarea prețului petrolului înseamnă o potențială scumpire a carburanților la pompă. O statistică făcută la final de 2020 arată că prețul mediu al motorinei a scăzut la 1,18 euro pe litru în 2020.

O evoluție lunară a prețurilor motorinei din România oferă o imagine de ansamblu și mai clară a situației. Cu alte cuvinte, prețurile motorinei au atins un maxim în octombrie 2018 la 1.302 euro pe litru și au început încet o tendință de scădere, ajungând la 0.9368 euro pe litru până în 2020.

Revenirea la ”normal”, o consecință a pieței

De când au acceptat reducerea producției în aprilie trecut, producătorii au reținut un cumulul de 2,1 miliarde de barili de petrol, ducând la scăderea stocurilor. Criza coronavirusului a fost devastatoare pentru industria petrolieră. Anul trecut prețurile au scăzut sub zero cu peste un miliard de barili excedentari.

Toată criza pre-pandemie se întâmpla imediat după criza din 2008, înainte de a relua o tendință ascendentă din cauza redresării economice. În următorii 5 ani, prețurile au oscilat în jurul valorii de 100 de dolari pe barilul de petrol. În tot acest timp boomul de șist din SUA a continuat.

Scăderea prețurilor petrolului din 2014-15 a fost, în primul rând, determinată de creșterea în ani a aprovizionării cu petrol din surse neconvenționale. Dar și de lipsa susținerii prețurilor de către OPEC, deoarece națiunile producătoare de petrol au continuat să inunde piața cu produsele lor la cele mai ridicate rate.

De această dată, scăderea prețurilor a fost pentru prima dată negativă. Scăderea s-a datorat contractului futures WTI pentru livrarea din mai 2020 care a scăzut la un nivel minim de – 37 dolari în aprilie trecut.