Ce risc există să iei covid-19 după un zbor cu avionul. Cercetătorii au dat verdictul
Pandemia de coronavirus a luat prin surprindere întreg mapamondul și încă se caută explicații, dar și soluții pentru a depăși mai repede această criză medicală care paralizează și economia mondială.
Ce risc există să iei covid-19 după un zbor cu avionul
Aviația se numără printre industriile cele mai afectate de pandemie, de altfel un domeniu cu un rol esențial pentru economia unei țări.
Există tot felul de scenarii cu privire la transmiterea coronavirusului în timpul zborului cu avionul, iar tendința este de evita deplasarea, pornindu-se de la ideeea că te fli într-un spațiu închis alături de alți zeci de oameni ce ar putea fi purtărori de virus.
De altfel, studiile de până acum indică faptul că rata de transmisie la bord este una foarte mică. Oamenii de știință au căzut de acord că probabilitatea de a lua coronavirus atunci când te afli la bordul unui avion este una redusă. Explicația ar fi că aerul din cabine este reînnoit la fiecare 2-3 minute, ir sistemele de reciclare a aerului la bordul aeronavelor Air France sunt echipate cu „filtre de aer cu eficienţă ridicată” sau filtre HEPA, care sunt identice cu cele utilizate în sălile de operaţie din spitale. Aceste fitre rețin până la 99,99% dintre particule, asigurând că aerul din cabină respectă standardele de calitate.
Ce spun studiile
În cadrul unui studiu publicat în urmă cu o săptămână în jurnalul american Jama Network Open, o publicaţie a Asociaţiei Americane de Medicină, s-a constatat că 14 dintre 102 pasageri care călătoreau spre Germania cu avionul erau purtători de coronavirus, îmbolnăvind doar alți doi pasageri în decursul a mai bine de patru ore de zbor. Uimirea a fost una mare, cu atât mai mult cu cât asta s-a petrecut în luna martie, înainte ca purtarea măștii să devină o rutină.
Mai multe studii efectuate cu privire la zborurile de repatriere din Wuhan au indicat că nu a avut loc nicio conatminare la bord, în contextul în care pasagerii purtau măști. Iar un alt studiu, al unui profesor de statistică de la MIT indică o rată de transmisie de numai 4.300 în timpul unui zbor scurt. Dacă este păstrat un scaun liber între pasageri, riscul de infectare scade la 1 din 7.700. S-a pornit astfel de la premisa că atât pasagerii, cât și membrii echipajului purtau măști.
Protocoale ajustate de zbor
Arnold Barnett, iniţiatorul acestui studiu, a precizat pentru CNN că „sunt trei aspecte care ar trebui să meargă prost pentru a te contamina cu COVID-19 pe parcursul unui zbor. În primul rând, trebuie să existe o persoană infectată la bord, iar aceasta să fie şi contagioasă. Dacă există un astfel de caz, cel mai probabil persoana respectivă poartă mască, pentru că nu se permite să călătoreşti altfel, dar masca trebuie cumva să eşueze în a preveni transmiterea, iar acea persoană trebuie să fie şi suficient de aproape de tine pentru ca tu să fii contaminat”.
Companiile aeriene și-au ajustat și protocoalele de zbor pentru ca pasagerii și echipajul să fie în siguranță. Toată lumea poartă mască, unii și mănuși, li se ia temperatura celor care se îmbarcă, în grupuri mici, iar în unele destinații se fac și teste rapide sau sunt solicitate teste PCR, care să ateste că pasagerii sunt sănătoși. În plus, se respectă dinstanța recomandată de 1,5 metri între pasageri, iar serviciile de catering au fost simplificate pentru a minimiza interacțiunea directă dintre echipaj și pasageri. În plus, aeronavele sunt supuse unor procese mai ample de curățare și dezinfectare.