Ce pot face pensionarii cu talonul de pensie electronic, de fapt. Cum intră în posesia lui

de: Ioana Bucur
06 03. 2023

În ciuda faptului că mulți nu știu de existența lui, talonul de pensie electronic poate fi folosit în mai multe situații de pensionarii români. Cum pot intra oamenii în posesia lui.

Unde poate fi folosit talonul de pensie electronic

Fiecare pensionar de la noi din țară poate intra în posesia talonului de pensie electronic. Cu toate astea, nu mulți știu despre existența sa, iar alții întâmpină unele dificultăți în pașii pe care trebuie să îi parcurgă pentru a-l primi.

Spre deosebire de clasicul talon mov, talonul de pensie electronic oferă câteva beneficii în plus. Documentul, care este considerat un prim pas către digitalizarea sistemului național de pensii, conține un cod QR pe care titularul îl poate prezenta la medicul de familie, la spital sau în călătoriile cu trenul.

„(7) Casa Națională de Pensii Publice transmite, la cerere, în format electronic, pe e-mail sau în contul on-line deschis în portalul CNPP, documentul de informare cu privire la sumele plătite beneficiarilor care au optat pentru efectuarea plății drepturilor prevăzute la alin. (1) și (2) în cont curent sau în cont de card.

(8) Documentul de informare prevăzut la alin. (6) se transmite în format electronic începând cu luna următoare înregistrării cererii, în maximum 48 de ore de la efectuarea plății drepturilor în cont curent sau cont de card.

(9) Documentul de informare prevăzut la alin. (6), transmis în format electronic, produce efecte juridice identice cu documentul de informare cu privire la sumele plătite transmis lunar la domiciliu sau, după caz, la reședință prin serviciul de corespondență standard.

(10) Documentul de informare prevăzut la alin. (6), în format electronic, este acceptat ca document valid în relația cu toate instituțiile și autoritățile publice. Instituțiile și autoritățile publice care îl solicită nu vor condiționa oferirea de informații sau de servicii de prezentarea documentului în format fizic.

(11) Documentul de informare prevăzut la alin. (6), în format electronic, conține toate elementele de identificare unică de pe documentul fizic omolog”, se precizează în Legea 270 din 11 noiembrie 2021, privind sistemul unitar de pensii publice.

Cum se poate obține

Toți pensionarii din România pot primi talonul de pensie electronic. Procedura nu este una tocmai simplă, fiind nevoie de cel puțin un drum la Casa de Pensii.

La sfârșitul anului 2022, peste 11.000 de pensionari au cerut să primească documentul.

Pașii ce trebuie urmați:

  1. Pensionarul trebuie să aibă o adresă de mail validă, cu nume şi parolă.
  2. Acesta trebuie să acceseze apoi site-ul Casei Naționale de Pensii pentru a-și deschide un cont online. Acolo completează un formular, iar site-ul îi generează o cerere.
  3. Cu acea cerere, solicitantul se prezintă la Casa de Pensii, unde angajații instituţiei îi verifică documentele și îi activează contul. Tot acolo va primi o foaie cu opt instrucțiuni, pentru a putea accesa contul online.
  4. Pe mail, i se va trimite un link cu o valabilitate de 72 de ore. Odată accesat link-ul, sistemul îl va obliga să își seteze o parolă, apoi va primi o nouă cerere pe care pensionarul trebuie să o printeze, semneze, scaneze și să o introducă în platformă.
  5. Se generează talonul de pensie electronic