Ce faci dacă ţi-ai pierdut buletinul de identitate. Primul lucru la care trebuie să te gândeşti

de: Ștefan R. Apostol
11 03. 2024

Tuturor ni se poate întâmpla, ca din varii motive, să ne pierdem actul de identitate. Așa că, ne-am gândit să-ți explicăm ce faci dacă ţi-ai pierdut buletinul de identitate, și care este primul lucru la care trebuie să te gândeşti. Da, este un eveniment neplăcut, cu consecințe importante, dar totul are o rezolvare!

Ce faci dacă ţi-ai pierdut buletinul de identitate

Nu ar fi nici prima și nici ultima dată când se poate întâmpla să îți pierzi cel mai important document, și anume buletinul de identitate. În acest caz, și chiar dacă buletinul pierdut este găsit de altcineva și ți-l returnează, conform legislației în vigoare, ești obligat să-l declari pierdut imediat și implicit, schimbat.

Vezi și: Se schimbă buletinele în România? Anunţul de care românii trebuie să afle urgent, ce ar putea să scrie de acum pe actele de identitate

Ai să te întrebi de ce, iar răspunsul este unul extrem de simplu. Deși poate fi găsit, teoretic, datele tale personale nu trebuie văzute de alte persoane, așa că ești nevoit să faci schimbarea. Dar, dacă nu știi ce faci dacă ţi-ai pierdut buletinul de identitate, citește mai departe și află care sunt pașii.

Așadar, primul lucru la care trebuie să te gândeşti este de anunța autoritățile de pierderea actului de identitate, iar asta o faci mergând la Direcția Generală pentru Evidența Populației (DGEP), la cea de care aparții, în termen de 24 de ore de la constatarea pierderii documentului. Tot atunci vei fi nevoit să completezi și un formular sau declarație, prin care îți asumi faptul că buletinul de identitate este pierdut și că soliciți eliberarea unuia nou.

Ce acte ai nevoie pentru eliberarea unui nou buletin

Pe lângă declarația pe propria răspundere, vei mai avea nevoie de anumite documente oficiale care să-ți certifice identitatea, aici fiind vorba de pașaport, dacă există, sau cartea de alegător, care au inscripționate toate datele.

Odată depusă declarația, însoțită de documentele menționate, autoritățile de la DGEP de sector vor declara buletinul de identitate pierdut nul, ulterior stabilind o dată la care ți se va elibera noua carte de identitate.

Actele necesare pentru eliberarea unui nou buletin de identitate

În cele ce urmează îți spunem care sunt toate documentele necesare pentru eliberarea unui nou act de identitate:

  • O cerere pe care o primești de la DGEP și trebuie să o completezi cu toate datele tale;
  • Certificatul de naștere, în original și copie;
  • Certificatul de căsătorie, în original și copie (dacă este cazul);
  • Hotărârea de divorț, în original și copie (dacă este cazul);
  • Actul care dovedește adresa de domiciliu, în original și copie;
  • Certificatul de deces al soțului/soției, în original și copie (dacă este cazul);
  • Certificatele de naștere ale copiilor minori, sub 14 ani, în original și copie (dacă este cazul);
  • Un document emis de autoritățile statului, cu o fotografie de dată recentă (permis de conducere, diplomă de absolvire, livret militar), în original și copie;
  • Un timbru fiscal;
  • Chitanță care dovedește contravaloarea cărții de identitate, pe care o plătești la taxe şi impozite, CEC sau prin SMS.

Plata taxei aferente se va face la CEC Bank, sau la orice oficiu al Poștei Române, iar chitanța se va depune la dosarul cu actele de mai sus.

Termen eliberare buletin de identitate

  • Buletinul provizoriu se eliberează în termen de 7 zile lucrătoare (pentru cei care nu prezintă toate eliberarea cărţii de identitate sau în cazul cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate, care locuiesc temporar în România)
  • Buletinul electronic se eliberează în termen de 30 de zile.

Aceste termene pot varia în funcție de unitatea administrativ-teritorială care le eliberează.

Vezi și: Ce valabilitate vor avea noile buletine electronice. În ce condiții vor mai putea fi folosite cărțile simple de identitate

Mai trebuie reamintit că, în cazul în care actul de identitate este pierdut într-o altă țară, ai obligația de a te prezenta imediat la Consulatul sau Amabasada României de pe teritoriul respectivului stat, iar în baza cererii depuse vei prim un titlu de călătorie care va înlocui documentul pierdut până la revenirea în țară, unde vei urma aceiași pași ca cei menționați anterior.