Cât ne vor costa alegerile prezidențiale din România 2024. Pe ce au cheltuit partidele cei mai mulți bani în primele două săptămâni de campanie electorală

de: Violeta Badea
12 11. 2024

Alegerile prezidențiale din 2024 vin cu un cost semnificativ pentru România, suma estimată ridicându-se la 900 de milioane de lei. Până acum, partidele au cheltuit deja milioane de lei în campanie, alocând sume considerabile pentru promovare în mediul online, presă și alte servicii diverse. Conform unui raport Expert Forum, Partidul Social Democrat conduce detașat la capitolul cheltuieli.

PSD, liderul cheltuielilor în campania prezidențială

Potrivit Expert Forum, PSD a cheltuit aproximativ 37 de milioane de lei în primele două săptămâni ale campaniei, semnificativ mai mult decât competitorii săi. Sumele au fost direcționate în principal spre propagandă în mass-media și promovare online.

De exemplu, 12 milioane de lei au fost alocate pentru publicitate în presă, 10 milioane de lei pentru promovare online și 11 milioane pentru vestimentație. Social-democrații au afirmat că toate aceste cheltuieli au fost acoperite din fonduri proprii.

Cu aceste investiții substanțiale, PSD a reușit să depășească la cheltuieli partidele rivale. Partidul Național Liberal (PNL), care îl susține pe Nicolae Ciucă, a raportat cheltuieli de 4,2 milioane de lei, în timp ce AUR (cu George Simion candidat) a înregistrat cheltuieli de 1,87 milioane de lei, iar USR (care o susține pe Elena Lasconi) doar 1,2 milioane de lei. În total, competitorii electorali au cheltuit 47 de milioane de lei în prima parte a campaniei prezidențiale.

Mircea Geoană, cel mai cheltuitor candidat independent

Dintre candidații independenți, Mircea Geoană a avut cele mai mari cheltuieli în campanie, cu o sumă de 1,6 milioane de lei, mai mult chiar decât USR.

Aproximativ 1,4 milioane de lei au fost alocate promovării online, prin intermediul unei firme deținută de vicepreședintele clubului Gloria Buzău, detaliu care subliniază legăturile dintre campaniile electorale și diverse afaceri.

Geoană a declarat că veniturile campaniei sale provin în mare parte din împrumuturi, valoarea acestora ajungând la 1,5 milioane de lei. Alte sume provin din donații și fonduri proprii.

Alți candidați independenți, precum Cristian Diaconescu și Ana Birchall, au cheltuit sume mai modeste, de aproximativ 375.000 și 200.000 de lei, respectiv, finanțate în mare parte din împrumuturi și fonduri proprii.

Citește și CCR a publicat motivele din cauza cărora Diana Șoșoacă nu poate candida la alegerile prezidențiale!

Investițiile în campania parlamentară și ”serviciile diverse”

Cheltuielile mari nu se limitează la campania prezidențială, ci sunt întâlnite și în campania parlamentară. PSD domină și aici cu o sumă totală de 16,91 milioane de lei, urmat de PNL, AUR și USR.

Raportul Expert Forum subliniază că majoritatea fondurilor din ambele campanii au fost direcționate către propagandă în mass-media și online, colaborând în mare parte cu aceleași firme și persoane din sfera partidelor.

Un aspect interesant este că o treime din cheltuieli au fost etichetate drept ”servicii diverse,” care includ vestimentația și alte elemente de imagine, detaliu care arată cât de mult investesc partidele în apariția publică.

În plus, fiindcă partidele care obțin peste 3% din voturi își recuperează cheltuielile din bugetul de stat, Expert Forum observă că această finanțare devine o sursă indirectă de susținere pentru firmele de partid sau pentru cei care susțin partidele din punct de vedere financiar.

Citește și INSCOP: Mircea Geoană, favorit în intenția de vot la alegerile prezidențiale!