Cât costă acum avionul lui Nicolae Ceaușescu, de fapt. A fost scos la licitație cu prețul cât al unei mașini

de: Ștefan R. Apostol
12 05. 2021

Ca orice președinte care-și respectă statutul și Nicolae Ceaușescu a avut mai multe avioane prezidențiale. Un Boeing 707-300, după o lungă perioadă de nefolosire, a fost transformat într-un petrolier pentru aeronavele US Navy și Air Force. Asta se întâmpla anul trecut. Acum, se pare că celălalt avion, un Rombac, nu mai este de folos și va fi scos la licitație.

Avionanele lui Nicolae Ceaușescu

Unul din avioanele deținute de Nicolae Ceaușescu în perioada în care a fost președintele României era construit în 1974. Avionul de tip Boeing 707-300, după dispariția dictatorului, avea să fie preluat pintr-un acord cu statul român de compania Omega Airtanker. Conform acestora, avionul avea să fie transformat într-un petrolier pentru aeronavele US Navy și Air Force.

Compania trimitea avionul pe 7 aprilie anul trecut către San Antonio, Texas, unde avea loc transformarea. După ce a suferit modificări, fostul avion prezidențial va fi folosit de Omega Tanker pentru realimentarea în aer a avioanelor US Navy și Air Force. Boeing-ul a fost cumpărat în 1974 pentru Nicolae Ceaușescu. Ulterior a fost folosit și de alți președinți români, ultimul care l-a folosit fiind Traian Băsescu.

În afară de acest Boeing, Nicolae Ceaușescu a mai deținut și un avion de tip Rombac, cunoscut sun titulatura de ”Super One-Eleven” Rombac. Fostul dictator comunist Nicolae Ceaușescu l-a folosit pentru zboruri oficiale între 1986 și 1989.

Avionul prezidențial scos la licitație

Conform casei de licitații Artmark, avionul ”Super One-Eleven” Rombac va fi pus în vânzare la licitație pe 27 mai. La momentul construcției avionul era considerat o bijuterie a industriei aeronautice românești. Casa de licitații Artmark a anunțat că avionul are un preț de pornire de 25.000 de euro.

Avionul era construit în 1982 și a fost primul și singurul avion de pasageri construit în România. Nicolae Ceaușescu s-a aflat prezent pe Aeroportul Băneasa la lansarea oficială. De aici avea să facă primul zbor oficial în 1983, de la București la Timișoara. Ulterior a efectuat și un prim zbor internațional, de pe Aeroportul Otopeni spre Londra.

Odată cu construcția avionului România devenea primul stat comunist din lume care a produs un avion de pasageri cu reacție. Motoarele erau fost fabricate la uzinele locale Aerofina și Turbomecanica, sub licență Rolls Royce. România era al doilea stat, după URSS, care reușea această performanță.

”Având în vedere raritatea extremă a acestui model și importanța modelului pentru istoria tehnică a României, aeronava a fost clasificată drept patrimoniu cultural național, în categoria trezorerie.

[…] Avionul este scos la licitație în cadrul lichidării patrimoniale a fostei întreprindere de stat Romavia.”, declară oficialii casei de licitații Artmark.