Care este vârsta maximă până la care poți conduce în România? Ce prevede Codul Rutier
În România, nu există o vârstă maximă stabilită prin lege pentru ca pensionarii să poată conduce. Totuși, legislația prevede că permisul auto trebuie reînnoit periodic, iar începând cu anul 2025, se vor aplica modificări semnificative în acest sens. În plus, autoritățile vor impune controale medicale regulate, esențiale pentru menținerea siguranței rutiere.
Reînnoirea permisului auto pentru seniori
Chiar dacă nu există o vârstă limită până la care un șofer pensionar poate conduce în România, procesul de reînnoire a permisului auto devine mai riguros pe măsură ce vârsta crește.
Astfel, șoferii cu vârsta de 70 de ani sau mai mult trebuie să își reînnoiască permisul auto la fiecare 5 ani, în timp ce cei care au împlinit 80 de ani trebuie să facă acest lucru la fiecare 2 ani.
În acest proces, seniorii vor trebui să treacă printr-un control medical complet, care include examinări la 6 specialități: medicină internă, ORL, oftalmologie, ortopedie-traumatologie, neurologie și psihiatrie.
Proiectul legislativ al Uniunii Europene și poziția României
Uniunea Europeană a propus inițial, în martie 2024, un plan prin care șoferii seniori, de peste 70 de ani, să fie obligați să își reînnoiască permisul auto la intervale regulate, în scopul de a reduce numărul accidentelor cauzate de șoferi inadecvat apți pentru a conduce.
Totuși, proiectul a fost abandonat în decembrie 2024, iar decizia finală privind legislația în acest domeniu a fost lăsată în seama fiecărei țări membre.
În România, Senatul a adoptat deja un proiect legislativ care impune aceste controale medicale regulate pentru șoferii seniori, măsură ce urmează să intre în vigoare în 2025.
Cum se aplică modificările în Codul Rutier
Modificările din Codul Rutier 2025 vor afecta și seniorii care doresc să conducă. Permisul auto va fi reînnoit la intervale de 2 ani pentru cei de peste 80 de ani și la 5 ani pentru șoferii între 70 și 80 de ani.
Aceste schimbări vor veni cu controale medicale mai frecvente și vor impune o mai mare responsabilitate din partea șoferilor seniori pentru a-și demonstra aptitudinile de a conduce în siguranță.
În plus, noul Cod Rutier prevede și alte reglementări, inclusiv instalarea camerelor de viteză mobile și introducerea poliței RCA obligatorii pentru biciclete și trotinetele electrice, pentru a asigura un trafic mai sigur și mai responsabil pe drumurile publice.
Aceste măsuri fac parte dintr-o serie de reglementări care vizează reducerea accidentelor rutiere și protejarea tuturor participanților la trafic, inclusiv șoferii seniori.