Când ești obligat să-ți schimbi buletinul, chiar dacă nu a expirat. Secretul știut de puțini oameni

de: Ana Chivu
10 03. 2022

Poate nu mulți oameni știu, dar există câteva scenarii când buletinul trebuie schimbat chiar dacă nu este expirat. Când ești obligat să faci acest demers, care este procedura și în cât timp se va elibera noua carte de identitate. Care sunt situațiile în care cetățenii sunt nevoiți să își facă o nouă carte de identitate și ce spune legislația? Puțini oameni știu asta!

Când ai obligația să îți schimbi buletinul: nu contează dacă nu este expirat

Legislația stabilește o serie de situații în care cetățenii au obligația să solicite emitere unei noi cărți de identitate. Există câteva situații în care cetățenii trebuie să respecte demersul pentru a-și schimba buletinul, conform indicațiilor autorităților. De exemplu, în cazul în care ți-ai modificat numele sau prenumele sau dacă ți-ai schimbat sexul ori dacă se deteriorează.

De asemenea, același lucru trebuie facut dacă se schimbă între timp denumirea sau rangul localităților și străzilor sau dacă îți faci o modificare vizibilă. Fotografia din cartea de identitate trebuie să corespundă exact cu fizionomia titularului. Multe au fost situațiile în cazul unor persoane care și-au schimbat sexul sau și-au făcut mai multe modificări estetice care le-au adus departe de poza inițială.

Alte situații

Alte situații în care cetățenii au obligația să solicite emiterea unor cărți noi de identitate:

  • la expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate care urmează a fi preschimbat;
  • dacă s-au modificat numele sau prenumele titularului, prenumele părinţilor, data ori locul naşterii (exemple: schimbarea numelui/prenumelui pe cale
  • administrativă; adopţie; constatarea unor greşeli de scriere la întocmirea actului de stare civilă; înregistrarea unei persoane în poziţia de „copil găsit” şi identificarea
  • ulterioară a actului de naştere întocmit iniţial, între acestea existând neconcordanţă la data naşterii; înregistrarea tardivă a naşterii unei persoane, cu înscrierea numai a anului de naştere, s.a.);
  • în cazul schimbării domiciliului, a denumirii sau a rangului localităţilor şi străzilor, al renumerotării imobilelor sau rearondării acestora, al înfiinţării localităţilor sau străzilor;
  • în cazul deteriorării actului de identitate;
  • în cazul pierderii, furtului sau distrugerii actului de identitate;
  • în cazul în care fotografia din cartea de identitate nu mai corespunde cu fizionomia titularului;
  • în cazul schimbării sexului;
  • în cazul anulării actului de identitate;
  • în cazul atribuirii unui nou Cod Numeric Personal (CNP);
  • pentru preschimbarea buletinelor de identitate.

Detalii despre procedură

„În acest context atragem atenţia că, în cazul expirării termenului de valabilitate a actului de identitate, cetăţenii se pot prezenta la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor, la care sunt arondaţi cu domiciliul sau reşedinţa, cu cel mult 180 de zile înainte, dar nu mai puţin de 15 zile, pentru a solicita punerea în legalitate cu un act de identitate.

Există posibilitatea păstrării de către titular a vechiului act de identitate aflat în termen de valabilitate, până la emiterea noii cărţi de identitate. În celelalte situaţii enumerate mai sus sau la împlinirea vârstei de 14 ani cetăţenii sunt obligaţi să solicite eliberarea unui act de identitate, în termen de 15 zile de la producerea evenimentului”, arată reprezentanții Direcției Generală de Evidență a Persoanelor Sector 4.