Canalul discordiei. Scandal și în Polonia privind soarta cormoranilor. Ce construcție pregătește Varșovia
Guvernanții din Polonia sunt hotărâți să ducă mai departe planul de a construi un canal la Marea Baltică într-o zonă apropiată deltei fluviului Vistula.
Canalul ar permite accesul direct din portul polonez Elblag în Marea Baltică, ceea ce ar însemna că ar putea fi evitate apele teritoriale ruse.
Acest proiect este criticat de activiștii de mediu și de oficiali ai Uniunii Europene care consideră că un asemenea canal ar afecta mediul.
Situația din regiune este destul de complicată, având în vedere că toate navele care pornesc din Elblag trebuie să străbată o regiune deţinută parțial de Rusia şi apoi să ceară permisiunea de acces administatorilor din enclava rusă Kaliningrad.
În ciuda îngrijorărilor manifestate de organizații neguvernamentale și de reprezentanți ai Uniunii Europene, ministrul polonez al mării şi transporturilor fluviale Marek Grobarczyk apără proiectul care ar urma să coste aproximativ 237 de milioane de dolari.
„Primul şi cel mai important motiv pentru construcţie este ameninţarea din Est. Aceasta este graniţa UE, NATO şi în primul rând a Poloniei, şi nu poate fi controlată cu adevărat pentru că navele pot intra în delta fluviului Vistula numai cu aprobarea Rusiei.” Marek Grobarczyk, ministrul polonez al mării şi transporturilor fluviale
Polonia: este sau nu necesar un canal spre portul de agrement Elblag?
Elblag este un mic oraş port cu o rată ridicată a şomajului. Aflat la guvernare, Partidul Lege şi Justiţie (PiS) apreciază că proiectul controversat va face din Elblag unul din cele mai mari porturi din Polonia, alături de Gdansk şi Szczecin.
Odată finalizate lucrările, tot mai multe nave vor putea ancora în portul de agrement. Construit cu fonduri europene, portul Elblag este vizitat de foarte puţini turişti. „Cetăţenii din Elblag susţin acest proiect. Ce fel de port este acela care nu are acces la mare?”, spune primarul oraşului Elblag, Witold Wroblewski.
Polonia vs. UE: Canalul discordiei
Comisia Europeană a transmis de săptămâna trecută Poloniei că ar fi bine se abţină de la construcţia canalului înainte de a primi aprobarea Executivului comunitar. Aceeași recomandare au transmis-o și în cazul pădurii Bialowieza, protejată de programul UE Natura 2000, unde sunt programate noi defrișări. Activiştii de mediu spun că, deși e dificil de estimat impactul construcţiei canalului asupra speciilor care trăiesc în zona deltei fluviului Vistula, vor fi afectate specii precum cormoranii și pescărușii