CNN: Boeing ar fi știut despre defecțiunile 737 MAX. Dar a închis ochii

de: Iorgu Ianusi
06 05. 2019

Un comunicat al Boeing, prezentat de CNN, arată că această companie era la curent cu defecțiunile modelului 737 MAX. Cu toate acestea, nu a luat nicio măsură, notează jurnaliștii CNN.

Gigantul american avea informații încă din 2017 că mai multe modele nu aveau instalat un sistem special de alertă. Acest sistem trebuia să semnaleze situațiile în care un senzor se defectează.

Astfel, Boing avea date cu mult înainte de prăbuşirea aeronavei Lion Air din octombrie 2018. Mai exact, cu un an înainte de tragedie.

Sistemul care semnalează defecțiunile Boeing, o „extraopțiune”

Alerta AOA – cum este numit sistemul care semnalează o defecțiune – poate fi funcțională pe o aeronavă doar dacă proprietarii, companiile de transport aerian, cumpără o extra-opțiune.

Lucru care, în multe situații, nu s-a întâmplat.

Însă, reprezentanții Boeing spun că aeronavele pot fi operate în siguranță și fără alerta AOA.

CNN a consultat foști ingineri ai Boeing și experți în aviație care au criticat modul în care funcționează programul de alertă. Ei au susținut că sistemul fără extra-opțiune semnala problema unui singur senzor AOA.

În aceste condiții, unele dispozitive puteau prezenta defecțiuni, fără să fie semnalate.

Defecțiuni ignorate

Reprezentanții Boeing au precizat că, în 2017, au fost identificate unele defecțiuni ale software-ului de display.

Inginerii Boeing au decis să nu remedieze problema imediat. S-a stabilit atunci că  „funcţionalitatea existentă este acceptabilă până la următoarea actualizare”.

Lipsa unei alerte corespunzătoare e posibil să fi jucat un rol și în cele două prăbușiri ale aeronavelor 737 MAX deținute de Lion Air şi Ethiopian Airlines.

În total, 346 de oameni care se aflau în cele două aparate de zbor au murit.

Cum ar fi putut fi evitate tragediile recente

Un sistem de alertă eficient ar fi putut informa piloții că unul dintre senzori nu funcționa.

Trebuie amintit că, în urma anchetelor ce au urmat celor două tragedii, au apărut indicii că  datele greşite privind poziţionarea aeronavei în aer au declanşat un software  anti-stagnare. Este o posibilă explicație pentru care aparatele au fost trimise spre sol.

Ulterior celor două prăbușiri, Statele Unite și toate țările care foloseau 737 MAX, au suspendat zborurile cu acest mod de avion.