Artefacte extrem de vechi, expuse în Parcul Feroviar din Teiuş, un obiectiv unic în Alba
Locomotive fabricate în perioada interbelică, un vagon construit în Italia care a făcut parte odinioară din trenul regal, diverse artefacte feroviare, felinare de macaz și multe altele pot fi admirate în Parcul Feroviar din Teiuș.
Parcul Feroviar din Teiuș
Parcul Feroviar este situat în spatele gării construite în timpul Imperiului Austro-Ungar și este un obiectiv unic în Alba și în regiune. Gara a fost dată în folosință în anul 1871, iar Teiuș a devenit în timp un important nod de cale ferată, fiind situat la intersecția a două magistrale feroviare.
Încă de pe atunci, dezvoltarea localității a fost strâns legată de ceea ce înseamnă domeniul feroviar, mai ales ca au existat perioade în care aproape în fiecare familie din Teiuș a existat cel puțin un ceferist. Chiar și edilul provine dintr-o astfel de familie.
„Am fost legat de calea ferată de când eram copil. În familia noastră, tradiţia de ceferist se întinde pe parcursul mai multor generaţii. Bunicul din partea tatălui a fost ceferist, a fost frânar la CFR, din 1928. Bunicul din partea mamei era şeful reviziei de vagoane la Alba Iulia, înainte de 1960. Unchiul meu a fost ceferist, tatăl meu, de asemenea, a fost şeful staţiei CFR Teiuş”, a menţionat Mirel Vasile Hălălai pentru Agerpres.
Artefacte vechi, salvate de la fier vechi
„Piesele de rezistență” ale acestui Parc sunt două locomotive cu aburi. Acestea au fost renovate în anul 2014, în depoul CFR Teiuș, cu ajutorul inginerului Radu Bellu și al lui Ovidiu Lazăr, a precizat primarul.
De asemenea, acesta a menționat că, din cauza stării avansate de degradare, s-au folosit aproximativ o mie de litri de vopsea pentru vopsirea celor două locomotive, în două straturi. Locomotiva expusă în Stația CFR Teiuș este clasată în Patrimoniul Cultural Național Român la categoria Tezaur și se mai păstrează doar 7 astfel de exemplare în țară.
„Avem o locomotivă 230.171, de peste 86 de tone, fabricată înainte de 1940. A prins şi războiul, a fost folosită pentru tracţiunea vagoanelor de marfă. A stat pe o linie moartă în depoul Lugoj timp de 40 de ani, cu copaci crescuţi prin ea. Noi am reuşit, după mari eforturi, să o aducem aici. Pe acest tip de locomotivă au făcut serviciul foarte mulţi teiuşeni. Mulţi au fost cu ochii în lacrimi la ‘Întâlnirea ceferiştilor’. S-au uitat cu drag la ea, aducându-şi aminte de vremurile în care pe tipul acesta de maşini îşi câştigau pâinea. O altă piesă de rezistenţă, pe care însă nu am putut-o aduce în Parcul Feroviar din cauza mărimii şi a greutăţii, este o locomotivă de tip 150.000, folosită tot pentru tractarea vagoanelor de marfă sau de călători. A fost printre ultimele locomotive fabricate în România, la Reşiţa”, a spus edilul.