Anunţ pentru românii care au maşini mai vechi de 12 ani. Ce trebuie să ştie urgent, scrie în lege

de: Anca Lupescu
06 05. 2024

Datele de la Registrul Auto Român arată că parcul auto din România este unul dintre cele mai vechi din Europa și se confruntă cu nereguli tehnice grave. Cea mai frecventă problemă depistată de Rar la mașinile vechi sunt la sistemul de frânare, direcție sau semnalizare.

Ce trebuie să știe românii care au mașini mai vechi de 12 ani

Dacă ești unul dintre românii care dețin o mașină mai veche de 12 ani, trebuie să știi câteva lucruri importante pentru siguranța ta și a celor din jur. 

Datele recente de la Registrul Auto Român (RAR) arată că zeci de mii de mașini vechi și potențial periculoase circulă încă pe drumurile din țară, iar aproape jumătate dintre acestea, verificate anul trecut, au prezentat probleme la sistemul de frânare, direcție sau semnalizare.

Una dintre principalele probleme ale parcului auto din România este neglijența în întreținere. Mulți șoferi verifică mașina doar înainte de inspecția tehnică periodică, dacă o fac și atunci.

Neglijența poate duce la probleme serioase în trafic și poate crește riscul de accidente rutiere.

De exemplu, conform datelor din RAR, aproape jumătate dintre mașinile verificate anul trecut au prezentat nereguli grave la sistemul de semnalizare și la cel de frânare. Aceste defecțiuni pot pune în pericol nu doar siguranța ta, ci și a celorlalți participanți la trafic.

Poluarea, o problemă gravă

Nivelul ridicat al poluării atmosferice din marile orașe este direct influențat de parcul auto învechit din România. 

Conform statisticilor, parcul auto prezintă o vechime medie de 19 ani, iar peste 10 milioane de vehicule sunt înmatriculate în țară. 

Fumul de eșapament emis de mașinile mai vechi conține substanțe nocive care afectează calitatea aerului și sănătatea publică.

„În principiu să spunem că la ITP, de exemplu, la nivelul anului trecut, procentul de respingere la prima prezentare era undeva la 27%. Asta înseamnă că o mașină din 4 a fost respinsă la prima prezentare. În principiu verificarea în trafic se face de către poliția rutieră. Este adevărat că RAR este implicat și el în acest control în trafic, prin faptul că participăm la acțiuni comune împreună cu poliția rutieră”, a declarat Cristian Bucur, director tehnic RAR.

Autoritățile fac eforturi pentru promovarea vehiculelor electrice sau hibride dar și pentru infrastructura privind transportul în comun pentru a reduce impactul poluării generate de traficul rutier.

„Peste 2.000 de oameni din București mor prematur din cauze asociate cu genul acesta de particule, mai ales în zonele aglomerate, mai ales în orașele mari, utilizarea răspândită de mașini, mai ales mașini vechi, poluante, ne afectează în mod direct sănătatea. Pe lângă o legislație mai restrictivă în sensul ăsta, este vorba și de măsuri concrete luate pentru înlocuirea parcului auto”, a spus și Mihnea Matache, specialist comunicare Greenpeace.