Anunț important pentru românii care locuiesc în străinătate. Ce se întâmplă cu pașapoartele lor, e oficial
Foarte mulți români au ales să părăsească România pentru un viitor mai bun. Pentru a ieși din țară au avut nevoie de pașaport, iar documentele vor suferi o modificare importantă. Aflați în rândurile următoare despre ce este vorba.
Ce se întâmplă cu pașapoartele românilor care locuiesc în străinătate
Pașapoartele cetățenilor români cu domiciliul în străinătate sunt considerate documente de călătorie, nu și acte de identitate. Având în vedere acest lucru, atunci când interacționează cu diferite instituții, sunt nevoiți să prezinte pașaportul și o carte de identitate provizorie.
Prin urmare, aceste documente vor suferi pe viitor câteva modificări. Legea 248/2005 va stabili că cetățenii români care și-au stabilit domiciliul în străinătate vor putea solicitate eliberarea unui pașaport simplu electronic sau un pașaport simplu temporar cu menționarea adresei din țara de domiciliu, nu doar a țării de domiciliu, așa cum spune legea acum.
Cu toate acestea, există anumite situații în care se va aplica noua regulă. Iată care sunt acestea:
- cetățeanul român a dobândit cetățenia statului respectiv;
- a dobândit un drept de ședere pe o perioadă de cel puțin un an sau i s-a prelungit succesiv dreptul de ședere, în decurs de un an, pe teritoriul statului respectiv;
- a dobândit un drept de muncă sau este înscris într-o instituție privată sau publică cu scopul principal de a urma studii sau o formare profesională;
- a dobândit un drept de ședere în scopul reunificării familiale cu o persoană care domiciliază pe teritoriul statului;
- a dobândit un drept de ședere lungă sau un drept de ședere permanentă.
Ce acte sunt necesare pentru emiterea pașaportului în 2023
Pentru a călători pe teritoriul țărilor membrelor UE, cetățenii români au nevoie doar de actul de identitate. Cu toate acestea, dacă dacă vor să călătorească în țările care sunt în afara spațiului european este necesar să aibă pașaport. Puteți să faceți două tipuri de pașaport: simplu temporar și simplu electronic.
Pașaportul simplu electronic se eliberează în 15 zile de la data depunerii cererii, iar cel simplu temporar se eliberează în termen de 3 zile și este valabil doar 12 luni. Veți avea nevoie de următoarele acte pentru a obține pașaportul:
- Cartea de identitate valabilă, în original, împreună cu certificatul de naștere în original sau cartea de identitate provizorie după caz.
- Documentul/chitanța în original care face dovada achitării taxei pentru pașaport care conține numărul tranzacției și datele persoanei pe numele căreia se solicită eliberarea documentului de călătorie (nume, prenume, CNP), precum și suma achitată, aferentă tipului de pașaport solicitat.
- Paşaportul anterior, dacă acesta există.
Citește și: Cum arată noile pașapoarte din Belgia. Documentele au eroi din benzile desenate Foto