ANAF schimbă regulile pentru toți românii. Se întâmplă de luni pentru milioane de oameni
În baza unei Ordonanțe emise în vară, de la 11 ianuarie, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) are acces direct la toate informațiile cu privire la conturile din bănci persoanelor fizice și firmelor, arată un document oficial ANAF.
ANAF schimbă regulile pentru toți românii
Începând de la 11 ianuarie,“Registrul central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare” , va fi operat de ANAF. Astfel, toate instituțiile care au conturi financiare pentru persoane fizice și juridice vor fi obligate să trimită Fiscului toate informațiile financiare pe care le au despre firme și populație.
“Registrul central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare” vine în contextul în care România trebuie să transpună o directivă europeană pentru prevenirea și combaterea spălării banilor.
Ce va putea face Fiscul prin intermediul acestui Registru
Prin intermediul Registrului, reglementat prin Ordonanța de Urgență 111/2020, Fiscul va putea identifica rapid persoanele fizice și juridice care au sau controlează un cont bancar sau de plăți identificat prin IBAN.
”Registrul permite identificarea, în timp util, a tuturor persoanelor fizice sau juridice care dețin sau controlează conturi de plați și conturi bancare identificate prin IBAN, astfel cum sunt definite în Regulamentul (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European și al Consiliului sau casete de valori deținute la o instituție de credit de pe teritoriul României”, arată noua legislație.
În registru vor fi menționate:
- a) pentru titularul de cont-client, persoanele care dețin dreptul de semnătură pentru conturile deschise și orice persoană care pretinde că acționează în numele clientului: numele, însoțit de celelalte date de identificare;
- b) pentru contul bancar sau de plăti: numărul IBAN și data deschiderii și închiderii contului;
- c) pentru contul bancar sau de plăți: numărul IBAN și data deschiderii și închiderii contului;
- d) pentru casetele de valori: numele concesionarului, însoțit de celelalte date de identificare și durata perioadei de concesionare.
Accesul la aceste informații poate contribui la combaterea spălării banilor
Aceste informații vor fi păstrate timp de 10 ani de la încetarea colaborării dintre bănci și clienți.
Potrivit Ministerului Finanțelor, accesul informațiilor menționate în Registru poate ajuta la combaterea utilizării abuzive a entităților corporative și a altor entități juridice și a construcțiilor juridice în scopul spălării banilor sau al finanțării terorismului atât prin acordarea de sprijin la investigații, cât și prin efectele asupra reputației, dat fiind faptul că oricine ar putea participa la tranzacții ar cunoaște identitatea beneficiarilor reali.