Alimentul care și-a dublat prețul în România. Este consumat des, dar poate să devină un lux
Din cauza problemelor de aprovizionare, prețul ouălor în UE a crescut cu 75% în ultimele șase luni. Ouăle ar putea scădea cu până la 10% în acest an. Potrivit informațiilor la niel european, prețul unei cutii de șase ouă a crescut cu 13% din septembrie 2021 în Europa. Din păcate, acest aspect este resmițit și pe piețele din România, vorbind aici de oul de țară, alimentul care și-a dublat prețul în România. Deși este consumat des, dacă lucrirle evoluează îna cest fel, poate să devină un lux.
Criza prețului la ouă în Europa în 2023
Creșterea bruscă a prețului ouălor în multe țări afectează bugetele consumatorilor pentru alimente sănătoase la prețuri reduse. Ouăle sunt un aliment nutritiv care poate fi inclus într-o dietă bine echilibrată. Lipsa ouălor de pe piață din cauza reducerii producției și a pandemiei de gripă aviară sunt principala cauză a creșterii prețurilor.
Există diferite motive invocate de economiști, comercianți cu amănuntul și fermieri, cum ar fi înăsprirea cerințelor de reglementare pentru creșterea păsărilor de curte, izbucnirea gripei aviare, probleme de aprovizionare, probleme climatice și costul de producție.
De asemenea, fermierii îi acuză pe comercianții cu amănuntul că nu plătesc un preț corect pentru a face față costurilor de producție crescute și lipsei de forță de muncă și, de asemenea, pentru a face față costurilor noilor cerințe de reglementare.
Producția de ouă crescute în aer liber este mai scumpă nu doar pentru că necesită mai mult teren. Găinile crescute în aer liber sunt ouătoare mai puțin consistente. Găinile ținute în cuști sau în hambare sunt producătoare mai regulate, deoarece condițiile sunt optimizate pentru a stimula ouatul.
Conform unor date statistice recente, per total veniturile din segmentul ouălor se ridică la 0,61 miliarde de dolari în 2023. Se așteaptă ca piața să crească anual cu 4,35%, iar în comparație la nivel global, cele mai multe venituri sunt generate în China, 19.970,00 milioane dolari în 2023.
În raport cu cifrele privind populația totală, în 2023 sunt generate venituri pe persoană de 32,33 de dolari, iar în segmentul ouălor, se așteaptă ca volumul să se ridice la 196,20m kg până în 2027. Segmentul Ouălor este așteptat să înregistreze o creștere a volumului de 1,6% în 2024 și se preconizează că volumul mediu pe persoană în segmentul Ouălor se va ridica la 9,70 kg în 2023.
Vezi și: Alimentul care s-a scumpit cu 10% în doar 1 an. Lovitură dură pentru românii cu salarii mici
Oul, alimentul care și-a dublat prețul în România
Pe plan local, guvernul nu a luat nicio măsură adecvată pentru a sprijini fermierii în vederea limitării creșterilor de prețuri pentru consumatori în această epocă de criză a costului vieții de după coadă. Prețul crescut al ouălor a dus, de asemenea, la creșterea prețului acelor produse alimentare și de panificație care folosesc ouăle ca ingrediente. Aceasta este, de asemenea, o altă povară pentru consumatori la prețurile mai mari pentru anumite produse alimentare.
Pe piața românească, dacă vorbim de ou de țară, a ajuns să coste dublu, de la 1,3 lei până la 2,5 lei bucata, iar asta se datorează costurilor de creștere a fermierilor, precum și datorită lipsei de subvenții în acest segment al agriculturii românești.
Oul este considerat un aliment ieftin și complet sănătos și o forță nutritivă. Proteinele sunt abundente atât în albușul cât și în gălbenușul de ou. Aceasta reprezintă aproximativ 12,6% din componenta comestibilă a unui ou. Ouăle includ, de asemenea, vitaminele A, B, E și K.
Ouăle sunt, de asemenea, surse bogate de seleniu, un antioxidant care este important pentru funcția tiroidiană și pentru sistemul nostru imunitar și sănătatea mentală, împreună cu vitamina D, B6, B12, zinc și fier. Din nefericire, creșterea prețurilor și penuria duc la reducerea consumului de ouă de către consumatori.