Vestea de ultim moment de la pompă! La începutul lunii trecute, specialiștii peconizau că teoretic, câțiva catalizatori să atenueze presiunile la pompă. În același timp atrăgeau atenția asupra faptului că nu ar trebui să ne așteptăm la scăderi de prețuri. Cu toatea astea, începutul lunii august arată că prețul benzinei și al motorinei a scăzut. Nu cu mult, dar scăderea vine și pe fondul modificării prețului la barilul de petrol. Așdar, vestea de ultim moment de la pompă, este că prețul pentru un plin de carburanți s-a redus.
În urmă cu două luni, prețul petrolului a depășit 120 de dolari pe baril în schimburile. Arabia Saudită a majorat prețul țițeiului pentru luna iulie. Majorarea venea pe fondul îndoielilor de producție mai mari pentru producătorii de petrol din OPEC.
Petrolul Brent a atins un maxim intraday de 121,95 dolari pe baril înainte de a se tranzacționa în scădere cu 0,5%, la 118,23 dolari. Contractele futures pentru țițeiul american West Texas Intermediate (WTI) au urcat la cel mai ridicat nivel din ultimele trei luni. Tranzacționarea, pentru scurt timp, a fost la 120,99 dolari pe baril. Acestea s-au stabilit în scădere cu 37 de cenți, sau 0,3%, la 118,50 dolari pe baril.
Arabia Saudită a majorat prețul oficial de vânzare (OSP) pentru luna iulie a țițeiului ușor arab, nava amiral a sa, către Asia, cu 2,10 dolari față de iunie, ajungând la o primă de 6,50 dolari, cea mai mare din luna mai, când prețurile au atins maxime istorice din cauza îngrijorărilor legate de întreruperea livrărilor din Rusia.
Majorarea prețului a urmat unei decizii luate săptămâna trecută de Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol și aliații săi, numiți împreună OPEC+, de a crește producția pentru lunile iulie și august cu 648.000 de barili pe zi, adică cu 50% mai mult decât se planificase anterior.
Totuși, ținta majorată a fost repartizată între toți membrii OPEC+, mulți dintre aceștia având puțin spațiu de manevră pentru creșterea producției și printre care se numără și Rusia, care se confruntă cu sancțiuni occidentale.
Cu toate asta, la nivel european, și local, prețurile au scăzut. În România, la finalul lunii precedente, pe 28 iulie, prețul la carburanți a scăzut cu cel puțin 30 de bani.
Așa se face că, săptămâna trecută, barilulde petrol și indicele BRENT au scăzut la 100 de dolari, ceea ce a dus și la o scădere a prețului de achiziție pentru carburanți.
Astăzi, 2 august, am observat o nouă scădere, așa că am aflat cu cât s-au ieftinit benzina și motorina, datele fiind luate din marile orașe, precum Capitala, Clujul, și Timișoara, conform platformei „Monitorul de prețuri”, după cum urmează:
Deși cu prețuri în scădere la combustibili, Europa se confruntă cu o criză energetică fără precedent, care împinge economiile mai aproape de recesiune și pune serioase semne de întrebare cu privire la ambițiile regiunii în materie de schimbări climatice.
Rusia a redus semnificativ fluxurile de gaze naturale către Europa de când țările occidentale au impus sancțiuni dure Kremlinului după invazia neprovocată a Ucrainei din 24 februarie. Moscova neagă că folosește gazul ca armă, dar europenii se plâng că Gazprom, compania energetică de stat a Rusiei, nu mai este un furnizor de încredere.
Reducerea livrărilor de gaz din Rusia reprezintă o problemă pentru națiunile UE, având în vedere că aceasta obișnuia să importe aproximativ 40% din stocurile de gaz din această țară. Datele furnizate de Nord Stream, operatorul responsabil de gazoductul (Nord Stream 1) care leagă Rusia de Germania, confirmă faptul că există mai puține volume de gaz care se îndreaptă spre vest.
Numai săptămâna trecută, livrările prin Nord Stream 1 au fost reduse de la 40% la 20%, Gazprom invocând probleme de întreținere. La finalul lunii trecute, toatel cele 27 de țări ale UE au decis reducerea cu 15% a folosirii gazelor rusești, ceea ce pune o nouă presiune pe clientul final, prin majorarea de prețuri la gaze și energie.