Amenda uriașă primită de Mega Image! În ultimele luni, toți am fost martorii unor scumpiri fără precedent. Mai ales la alimentele de bază, precum pâinea, uleiul, etc. Plecând de această premiză, Consiliul Concurenței a cerut marilor retaileri rapoarte privind prețurile medii săptămânale practicate de aceștia. Dar, se pare că nu toți retailerii, precum Mega Image, de exemplu, ar fi furnizat datele corect. În urma raportului, Consiliul Concurenței a anunțat amenda uriașă primită de Mega Image, pe fondul trimiterii de date eronate.
Așa cum spuneam în introducere, anul 2022 a însemnat, pe lângă multe altele, anul cu cele mai mari scumpiri din ultimii 20 de ani. Majoritatea alimentelor de bază au suportat modificări ale prețurilor, printre cele mai mari fiind, inclusiv, la uleiul de floarea-soarelui.
Ca exemplu, înainte de 2019, un litru de ulei de floarea-soarelui se vindea cu 3.88 lei în 2017 și cu 3.74 lei în 2018. În 2019, prețul s-a modificat la 3.69 lei pe litru.
După declanșarea crizei ucrainene, la o lună, în martie, prețul exploda, ajungând la 8.70 lei pentru un litru de ulei de floarea soarelui. Astăzi, dacă intrăm într-un magazin, găsim litrul de ulei, cel mai ieftin, la cel puțin 10-11 lei pentru un litru.
În acest context, Consiliul Concurenței a cerut marilor retaileri rapoarte privind prețuruile medii săpătmânale practicate, tuturor retailerilor din România.
Retailerii, participanți în proiectul „Monitorul Prețurilor Produselor Alimentare”, sunt Mega Image, Carrefour, Kaufland, Selgros, Lidl, Auchan și Cora. Deci, cererea era una cât se poate de justificată.
Raportul Consiliului pe această temă, publicat astăzi, arată că, deși Mega Image anunța cel mai mic preț la raft, în realitate prețul era cu totul altul.
S-au făcut verificări paralele. Odată prin platforma de prețuri, și direct în teren, și s-au constatat vicii de informații, referitoare la prețurile practicate.
În consecință, spun reprezentanții Consiliului, „Mega Image a indus în eroare autoritatea de concurență, dar și consumatorii care folosesc Monitorul Prețurilor Produselor Alimentare”.
Ca urmare descoperirii acestei situații, s-a dispus o amendă pe numele retailerului:
„Consiliul Concurenței a sancționat Mega Image cu amendă în valoare de 10,08 milioane lei (aproximativ două milioane euro) pentru furnizarea de informații inexacte privind prețurile unor produse de bază, precum uleiul de floarea-soarelui.
(…) Spre exemplu, în cazul prețului mediu lunar al uleiului de floarea-soarelui de 1 litru, din prima parte a acestui an, rezulta că Mega Image practica cel mai mic preț la raft dintre retailerii analizați, de 3,69 de lei/litru, preț afișat și în aplicația Monitorul Prețurilor. Produsul nu se regăsea, însă, în magazine la prețul indicat.”, se arată în comunicatul Consiliului Concurenței.
Conform informațiilor de până acum, este cea mai mare amendă acordată unui retailer din România.