Ce e Black Friday

Black Friday a pornit din America, dar asta nu înseamnă că n-are priză și la români. În ultimii ani, acest moment a devenit unul reprezentativ pentru cea mai bună perioadă de shopping. Și acum ar fi timpul să afli ce e Black Friday, dacă n-ai aflat încă. Iar aici ai sfaturi care te ajută să nu iei țeapă de Black Friday.


ACTUALIZARE 31 OCTOMBRIE

evoMAG a anunțat că va avea o perioadă mai mare de reduceri și începe de pe 1 noiembrie. Promite că cele mai mari reduceri vor ajunge până la 70% şi vor viza aproape 30.000 de produse. De asemenea, perioada în care derulează campanie de Black Friday este între 1 și 19 noiembrie. Oarecum de așteptat, dar reducerile vor viza aproape toate categoriile de produse. Astfel, preţuri mai mici vor fi la telefoane mobile şi accesorii, tablete, laptopuri, televizoare şi echipamente multimedia, monitoare, imprimante, electrocasnice, componente PC, produse de îngrijire personală, din categoria sport & fitness și altele. Toate detaliile sunt aici.


Când e Black Friday 2017 în România

eMAG a ajuns să dea tonul în ceea ce privește Black Friday și acum a fixat o dată pentru anul 2017. Promite aproximativ două milioane de produse în ofertă și peste 4.000 de parteneri din Marketplace care să-i fie alături. Black Friday 2017 va fi în România pe 17 noiembrie.

În ceea ce privește Black Friday din 2016, un studiu realizat de Kantar Millward Brown a arătat că 94,3% din populația cu vârste cuprinse între 18 și 50 de ani auzise de Black Friday. Același studiu a confirmat preferința tot mai ridicată a românilor pentru cumpărăturile online: de Black Friday, 47,5% din cei care au achiziționat ceva au comandat online, în timp ce pentru offline au optat 41,5%, iar 11% au îmbinat ambele modalități.

Cum a pornit Black Friday

Black Friday reprezintă, atât în România, cât și în alte țări, cel mai important moment consumerist din lume. Are o reală concurență, și este depășit în anumite privințe, de Single’s Day din China, unde Alibaba singur reușește să vândă de miliarde de dolari. Black Friday în România este însă ceva mai mic, dar oamenii sunt tot mai interesați de la an la an. Și mulți se plâng constant că în România nu se plătește mai mult cu cardul, dar mulțumită acestui eveniment au căpătat mai multă încredere în comerțul online. Așa am ajuns și să vedem o mulțime de conferințe despre mediul acesta.

Ca să afli ce e Black Friday, trebuie să începi de la țara de origine. A pornit din Statele Unite ale Americii cu o proclamare în 1863 a lui Abraham Lincoln, pe când era președinte, a Zilei Recunoștinței. A fost tot un eveniment dedicat consumului, comerțului, dar abia un secol mai târziu Black Friday avea să apară și să se dezvolte la un nivel de luat în seamă. Iar când vine vorba de comerț online, totul a explodat, că e mai ușor să cumperi fără să stai la coadă.

Black Friday a pornit din SUA în urmă cu aproape un secol. Firesc, în România a ajuns mult mai târziu, dat fiind și comunismul. Termenul „Black Friday“ desemnează în istoria Americii, dar şi în cea mondială, câteva momente dificile, unele dintre ele au dus și la crize economice. Înțelesul de „vinerea neagră“ a venit, pentru prima dată în 1869, când bursa de la New York s-a prăbuşit. Era 24 septembrie, iar căderea a fost cauzată de doi speculatori – Jay Could şi James Fisk – care, prin mită şi înşelăciune, au preluat controlul pieţei aurului

Apoi, Black Friday a mai apărut o dată pe 18 septembrie 1929, când aceeaşi bursă din New York a înregistrat o scădere bruscă a preţurilor acţiunilor. A urmat o perioadă cu fluctuaţiile preţurilor şi volumului tranzacţionărilor. A fost momentul în care „Marea criză economică“ a început.

Ce e Black Friday acum, în 2017

Ca să ajungi la ce e Black Friday în prezent, trebuie să știi când au început oamenii să celebreze ziua, dincolo de crize economice. În anii ‘60 presa din America a folosit termenul „Black Friday“ ca să descrie perioada cumpărăturilor de după Ziua Recunoştinţei. A venit ca un nume evident: negrul marca veniturile, umplea foaia de inventar, și arăta mai optimist decât roșul folosit pentru pierderi.

Au trecut decenii bune în care Black Friday era un eveniment local și nu marca mari momente. Totuși, anii ‘90 au schimbat lucrurile și comerțul. Termenul a devenit tot mai popular şi sărbătoarea a intrat în cultura populară a capitalismului. Tot atunci au început să preia și televiziunile subiectul și să îl transforme într-un fenomen de isterie națională. Cel puțin așa arată, mai mereu, Black Friday în reportajele lor.

În 2017, Black Friday e despre volum. E despre miliarde, produse mai noi și mai vechi, despre curierat, despre cum piața se dă peste cam o săptămână înainte și după. Altfel, pregătirile se fac cu luni bune înainte de Black Friday, de multe ori chiar cu un an. În SUA, Amazon dă tonul. În România, eMAG. Iar în China, ei bine, Alibaba face regulile. Și tot omul mai interesat de shopping online stă treaz noaptea sau dă refresh continuu să prindă acele produse de care are sau nu nevoie, dar sunt la preț redus.

Ce e Black Friday în România

Black Friday a intrat în România în 2011 prin eMAG. Ideea a fost implementată sub comanda lui Iulian Stanciu, director eMAG, după ce a văzut cum se manifestă oamenii în preajma evenimentului în alte zone. În urmă cu șase ani, Black Friday a venit într-un moment excepțional pentru România. Țara începea să revină după criza economică. În 2009, vânzările electroretailerilor au scăzut cu 50%, iar creditul cu buletinul pentru consum sporit de diverse electronice nu mai era.

Fiecare magazin căuta o soluție și Black Friday a fost una nesperată, ba chiar senzațională, dacă vedem ultimii doi ani. La fel, ai crede că ce e Black Friday în România nu se compară cu ce e în afară, dar ca volum de vânzări e mai mare de la an la an. Poate și pentru că Black Friday și-a schimbat data. În urmă cu patru ani, eMAG decidea să schimbe data: din ultima săptămână din noiembrie, să fie în penultima. Explicația era să aibă timp curierii să livreze produsele de Black Friday până de 1 decembrie, zi liberă în România.

[readmore]

Despre ce e Black Friday în România ar trebui să auzi și explicația lui Stanciu. Într-un interviu din 2013, directorul eMAG a spus că, înainte de acest moment, a studiat modelul Amazon, Rakuten din Japonia, şi Alibaba cu Taobao din China. „[De Black Friday] imaginea aia când se deschide magazinul şi se îmbulzesc oamenii, şi se reped la produse, e un «care pe care» până ajunge produsul la casă şi acasă. E o ieşire din zona raţională şi o stimularea a zonei de emoţional. Fie că e spiritul de turmă, fie că e dorinţa de a face o economie, ajungi să te uiţi, poate găseşti ceva interesant“, declara acesta.

Ce e Black Friday în România poate fi caracterizat prin două momente. Primul este cel (i)rațional, de a cumpăra, de a avea ceva nou, de a profita de o reducere, iar cel de-l doilea este social, de a fi parte dintr-un fenomen. De Black Friday și oamenii se așteaptă la prețuri reduse, vin sărbătorile de iarnă și sunt mai dispuși să cumpere. Altfel, în restul anului, toate magazinele încearcă să aibă cât mai multe evenimente de reduceri, ca să vândă cât mai mult și să recupereze din volum marjele de profit pe care nu le obțin din simplul retail.

Urmează Black Friday 2017. Cel mai probabil va fi pe 17 noiembrie, dar vom actualiza articolul cu detalii pe măsură ce le aflăm. Până la acest moment, trebuie să știi că la Black Friday 2011, cinci magazine au început totul: eMAG, PC Garage (a fost preluat de eMAG), Koyos (a dispărut între timp) și evoMag, în online, și Flanco (controlat de eMAG) în offline. Așa că pregătește banii pentru noiembrie, că vor fi și prețuri mici, și produse bune cu stoc limitat.

Până la Black Friday, verifică site-ul eMAG în fiecare zi, că are constant reduceri și pachete promoționale la tot felul de produse.