06 dec. 2025 | 23:27

PS5 ar putea primi un upgrade uriaș de AI în 2026, iar vestea e și mai bună pentru viitoarea consolă portabilă PlayStation 6

Gaming
Share
PS5 ar putea primi un upgrade uriaș de AI în 2026, iar vestea e și mai bună pentru viitoarea consolă portabilă PlayStation 6
Console PlayStation 5 și 5 Pro (Foto: Playtech)

Sony nu a terminat deloc treaba cu PlayStation 5, chiar dacă pe piață există deja varianta PS5 Pro. În timp ce noul model a venit cu o arhitectură grafică îmbunătățită, adevărata revoluție ar putea veni din software: un upgrade masiv de AI pentru tehnologia de upscaling, pregătit pentru 2026. Pe termen scurt, asta ar însemna jocuri mai fluide și mai puține glitch-uri vizuale pe PS5 Pro, dar miza reală pare să fie următoarea generație – inclusiv o posibilă consolă portabilă PlayStation 6, în stil Steam Deck / Nintendo Switch.

PSSR, FSR 4 și „PSSR 2”: AI-ul care face jocurile să arate mai bine

PS5 Pro a introdus PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR), un sistem de upscaling bazat pe AI. Pe scurt, consola redă cadrele la o rezoluție mai mică, apoi le trece printr-o „pipelina” de inteligență artificială care le reconstruieste la o rezoluție mai mare, păstrând impresia vizuală de 4K, dar cu performanță mai bună și frame rate care poate urca spre 120 Hz.

Varianta standard de PS5 folosea înainte tehnologia FidelityFX Super Resolution (FSR) de la AMD, mai generică și compatibilă cu mai multe hardware-uri. PSSR, în schimb, este o soluție mult mai strâns legată de arhitectura consolei. Potrivit unui leaker cunoscut din zona AMD, „Moore’s Law is Dead”, Sony lucrează acum la o versiune „PSSR 2” (intern numită Multi-Frame Super Resolution 2).

Această versiune ar reduce consumul de memorie, ar fi mai eficientă și ar îmbunătăți calitatea imaginii, corectând totodată artefactele grafice observate de gameri în unele titluri care folosesc PSSR. În paralel, Sony a promis că va aduce și o variantă de FSR 4 pe consolele PlayStation, fără a înlocui însă PSSR, ci oferind studiourilor două opțiuni de upscaling. Ambele upgrade-uri sunt așteptate, conform surselor citate, în 2026.

De ce contează pentru viitorul PlayStation – și mai ales pentru un PS6 portabil

La prima vedere, upscaling-ul poate părea un detaliu tehnic, dar în realitate e deja o piesă centrală în gamingul modern. Tehnologii precum DLSS (Nvidia), FSR (AMD) sau PSSR (Sony) fac posibil ca jocurile foarte grele – cum sunt, de exemplu, Black Myth: Wukong sau Stalker 2 pe PC – să ruleze fluent fără hardware de mii de euro.

Pe dispozitive mai slabe sau portabile, beneficiul este și mai clar: jocul poate rula intern la rezoluție mai mică, cu consum redus de energie, iar AI-ul reconstruiește imaginea finală astfel încât să pară mult mai „curată” pe ecran. Exact de asta ar avea nevoie un viitor PlayStation 6 portabil, despre care mai multe zvonuri spun că ar putea semăna ca filosofie cu Steam Deck sau cu viitorul Switch 2, cu un dock pentru TV și mod portabil cu consum redus.

Sursele citate de „Moore’s Law is Dead” susțin că Sony împinge agresiv modul low-power în discuțiile cu dezvoltatorii, cerându-le să-și optimizeze jocurile pentru rezoluții și consum mai mici – semn clar că firma pregătește un ecosistem în care același joc să poată rula și pe un device portabil, nu doar pe consolă de living.

Dacă toate aceste piese se aliniază, 2026 ar putea fi anul în care AI-ul nu doar că face jocurile de pe PS5 să arate mai bine, dar deschide și drumul către o nouă generație de PlayStation – mai mobilă, mai eficientă și, speră Sony, la un preț acceptabil pentru gameri.