12 iul. 2025 | 14:19

Misterul din cabina avionului prăbușit în India: înregistrarea audio dezvăluie o întrebare tulburătoare după oprirea motoarelor

ȘTIRI EXTERNE
Share
Misterul din cabina avionului prăbușit în India: înregistrarea audio dezvăluie o întrebare tulburătoare după oprirea motoarelor
Anchetatorii accidentului aviatic din India au ramas socati. Discutie ametitoare intre piloti

Ancheta preliminară privind prăbușirea zborului Air India 171, care a avut loc în luna iunie și s-a soldat cu moartea a 260 de persoane, a scos la iveală o descoperire șocantă: imediat după decolare, ambele comutatoare de control al combustibilului au fost mutate în poziția „cut-off” – adică oprirea completă a alimentării motoarelor.

Anchetatorii au descoperit misterul din cabina avionului prăbușit în India

Acest tip de acțiune este realizat, în mod normal, doar după aterizare, nu la decolare. Lipsa de combustibil a dus la oprirea ambelor motoare în doar câteva secunde, ceea ce a provocat pierderea completă a tracțiunii și, în cele din urmă, prăbușirea aeronavei într-un cartier dens populat din orașul Ahmedabad, India. Avionul fusese în aer mai puțin de 40 de secunde.

Pe înregistrarea din cabina de pilotaj se aude un schimb scurt și tulburător de replici: unul dintre piloți întreabă „de ce ai oprit motoarele?”, iar celălalt răspunde că nu a făcut-o. Ancheta nu a reușit deocamdată să identifice cine a spus ce.

Discuții halucinante între piloți

În momentul decolării, copilotul se afla la manșă, iar comandantul monitoriza zborul. Comutatoarele au fost repuse rapid în poziția de zbor, iar sistemul automat al avionului a încercat să repornească motoarele. Unul dintre ele a început să recupereze tracțiunea, dar celălalt nu a mai reușit să se stabilizeze până la momentul impactului.

Anchetatorii indieni, alături de experți de la Boeing, General Electric, autorități din SUA și Marea Britanie, investighează cu atenție datele din înregistratorul de voce și resturile aeronavei. Comutatoarele respective sunt protejate printr-un sistem de blocare special și nu pot fi activate accidental. Conform experților, este practic imposibil să fie acționate simultan cu o singură mână, ceea ce ridică întrebări serioase despre motivele din spatele acestei acțiuni.

”Extrem de neobișnuit”

„Este un lucru extrem de neobișnuit ca cineva să oprească alimentarea cu combustibil imediat după decolare. Nu există semne de confuzie sau de urgență în cabina de pilotaj”, a declarat Shawn Pruchnicki, fost anchetator al accidentelor aeriene din SUA.

Înregistrarea vocală completă, care include nu doar vocile piloților, ci și sunetele ambientale și comunicările radio, este considerată cheia în acest caz. Identificarea clară a vocilor este esențială pentru a înțelege ce s-a întâmplat cu adevărat în acele ultime secunde.

Raportul de 15 pagini publicat sâmbătă menționează și un buletin tehnic emis de FAA (Administrația Federală pentru Aviație din SUA) în 2018, care atrăgea atenția asupra unor comutatoare de combustibil montate fără funcția de blocare. Deși nu s-a considerat o problemă de siguranță care să impună reparații obligatorii, modelul de comutator vizat este același folosit la Boeing 787-8, inclusiv pe aeronava Air India implicată în accident.

Cine a acționat comutatoarele?

Chiar și așa, nu există dovezi clare că un defect tehnic ar fi provocat acționarea comutatoarelor. Unele voci sugerează că acestea ar fi putut fi activate electronic, fără intervenția directă a pilotului – ipoteză aflată în prezent în analiză.

Datele confirmă că aeronava a avut combustibil de calitate corespunzătoare, iar ipoteza contaminării a fost exclusă. Totodată, ambele motoare au fost verificate și nu s-au identificat defecțiuni mecanice.

Un alt element care confirmă gravitatea situației este faptul că s-a activat turbina Ram Air (RAT), un sistem de urgență care furnizează energie electrică și hidraulică atunci când motoarele nu mai funcționează.

Piloții au încercat să redreseze avionul

Anchetatorii afirmă că piloții au încercat să redreseze avionul, dar altitudinea și timpul au fost insuficiente pentru o recuperare completă.

Raportul final urmează să clarifice dacă a fost vorba de o eroare umană, un act intenționat sau o defecțiune rară a sistemului electronic. Întrebările esențiale rămân: cine a acționat comutatoarele și de ce?