02 dec. 2024 | 07:45

Incident în Marea Baltică: Un vas chinezesc, suspectat că a tăiat cabluri subacvatice de date

TEHNOLOGIE, ȘTIINȚĂ & DIGITAL
Share
Incident în Marea Baltică: Un vas chinezesc, suspectat că a tăiat cabluri subacvatice de date

Un incident grav a avut loc în Marea Baltică, unde o navă comercială chineză este suspectată de sabotarea deliberată a două cabluri subacvatice de telecomunicații. Ancheta europeană sugerează că vasul Yi Peng 3, operat de compania chineză Ningbo Yipeng Shipping, ar fi fost implicat într-o operațiune coordonată pentru a deteriora cablurile, dar fără implicarea directă a guvernului chinez. Suspiciunile se îndreaptă mai degrabă către serviciile de informații rusești, care ar fi putut influența echipajul navei.

Cum a fost executată sabotarea cablurilor

Investigațiile preliminare au stabilit că Yi Peng 3 ar fi tras ancora pe fundul mării timp de peste 100 de mile marine, între 17 și 18 noiembrie. În acest interval, două cabluri esențiale pentru comunicațiile dintre statele nordice au fost secționate: unul care conecta Lituania și Suedia, iar celălalt care lega Finlanda și Germania.

Ancheta a relevat detalii care susțin teoria sabotajului:

  • Mișcarea navei a fost semnificativ încetinită, conform datelor satelitare, în timp ce ancora trăgea pe fundul mării.
  • Transponderul navei a fost dezactivat în timpul incidentului, ceea ce a făcut dificilă monitorizarea precisă a traiectoriei sale.
  • După ce cablurile au fost tăiate, nava a început să se deplaseze în zig-zag, a ridicat ancora și și-a continuat traseul.

„Este extrem de improbabil ca un căpitan experimentat să nu observe că nava sa și-a pierdut viteza și că ancora este trasă, provocând daune,” a declarat un investigator european. În plus, analizele realizate asupra ancorei și corpului navei au confirmat urme de deteriorări specifice unui astfel de act.

Nava, care transporta îngrășământ rusesc la momentul opririi de către marina daneză, a mai ridicat suspiciuni din cauza schimbării bruște a rutelor sale comerciale. Începând din martie 2024, Yi Peng 3 a început să transporte cărbune și alte mărfuri din Rusia, sugerând o posibilă legătură între activitățile sale și interesele rusești.

Implicațiile geopolitice și măsurile luate

Incidentul a declanșat o reacție imediată din partea NATO. Nave de război din Danemarca, Germania și Suedia au înconjurat Yi Peng 3, care a fost oprită în apele internaționale pentru investigații suplimentare. Deși proprietarul chinez al navei cooperează cu autoritățile, negocierile pentru accesul direct la echipaj și la navă sunt încă în desfășurare, fiind limitate de legislația maritimă internațională.

Incidentul vine într-un moment tensionat, în care riscul interferențelor cu cablurile subacvatice este o preocupare majoră. În septembrie 2024, SUA au emis o avertizare privind posibile atacuri rusești asupra infrastructurii de telecomunicații subacvatice, iar acest caz pare să confirme temerile.

Cablurile de date subacvatice sunt infrastructuri critice, asigurând aproximativ 95% din traficul global de internet și comunicații. Orice întrerupere poate avea consecințe economice și strategice semnificative, afectând tranzacțiile financiare, securitatea națională și relațiile comerciale dintre țări.

Deși ancheta este în desfășurare, acest incident evidențiază vulnerabilitățile infrastructurii subacvatice și nevoia de măsuri mai stricte de protecție.