30 oct. 2024 | 09:53

CFR Marfă se pregătește pentru faliment, în timp ce Carpatica Feroviar prinde contur

ACTUALITATE
CFR Marfă se pregătește pentru faliment, în timp ce Carpatica Feroviar prinde contur

Falimentul CFR Marfă este iminent, compania urmând să-și declare lichidarea odată ce noua entitate feroviară Carpatica Feroviar România va fi complet operaționalizată și capitalizată. Estimările indică o tranziție finalizată până la 1 martie, moment în care Carpatica Feroviar va prelua o parte din activitatea CFR Marfă, asigurând continuitatea transportului feroviar de marfă în România.

Un nou jucător pe piața transportului feroviar

Potrivit lui Daniel Apostolache, directorul general al CFR Marfă, operaționalizarea Carpatica Feroviar reprezintă o soluție strategică pentru a respecta angajamentele României față de Comisia Europeană, în urma ajutorului de stat acordat companiei CFR Marfă. Noua companie, Carpatica Feroviar, va prelua doar o parte a activelor, incluzând 200 de locomotive și 6.500 de vagoane, față de flota totală de 600 de locomotive și peste 8.500 de vagoane a CFR Marfă.

„Noua companie trebuie să fie diferită de CFR Marfă și va reprezenta doar aproximativ 20% din aceasta,” a subliniat Apostolache, explicând că transferul activelor și reînnoirea flotei se vor realiza în condiții mai prietenoase cu mediul, într-un format mai eficient și bancabil.

În plus, Carpatica Feroviar va prelua doar cinci din cele opt secții de reparații vagoane și șase din cele opt secții de reparații locomotive, optimizând astfel structura și scopul noii entități.

Rol strategic și focus pe patru industrii esențiale

Carpatica Feroviar va avea o contribuție strategică pentru România, asigurând transportul feroviar de marfă în domenii cheie: industria de apărare, petrolieră, de cereale și de cărbuni. Noua companie a primit avizul CSAT și este rezultatul unei Hotărâri de Guvern recent aprobate. Aceasta va acționa atât în condiții normale, cât și în situații de criză geopolitică sau economică, având misiunea de a asigura un flux constant de transporturi necesare menținerii funcționalității economice a României.

Spre deosebire de CFR Marfă, care s-a confruntat în mod repetat cu dificultăți financiare și operaționale, Carpatica Feroviar a fost creată pe modelul Alitalia, companie națională de transport aerian reformată de Italia în urma unui proces similar de faliment. „Nu reinventăm roata, ci aplicăm o soluție inspirată din jurisprudența europeană pentru a depăși disfuncționalitățile existente la CFR Marfă,” a explicat Apostolache.

Noua companie, odată autorizată, va aduce un suflu proaspăt în piața transportului feroviar, speranța autorităților fiind aceea că va atrage din ce în ce mai multe transporturi rutiere către calea ferată, contribuind la reducerea emisiilor și la o mobilitate sustenabilă în România.