Țara europeană cu cele mai sigure autostrăzi. Aici se înregistrează cele mai puține accidente rutiere
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/06/Tara-europeana-cu-cele-mai-sigure-autostrazi.-Aici-se-inregistreaza-cele-mai-putine-accidente-rutiere-scaled.jpg)
Într-un nou raport al Comisiei Europene privind siguranța rutieră în 2024, Suedia se menține în fruntea clasamentului cu cele mai sigure autostrăzi din Uniunea Europeană, înregistrând doar 20 de decese la un milion de locuitori. La mică distanță se află Danemarca, cu o rată de mortalitate de 24, ambele state demonstrând angajamente ferme pentru reducerea numărului de accidente grave.
Potrivit statisticilor oficiale, în total aproximativ 19.800 de persoane și-au pierdut viața în accidente rutiere pe teritoriul UE anul trecut. Aceasta înseamnă o scădere cu 3% față de anul precedent și echivalentul a 600 de vieți salvate. Cu toate acestea, Comisia Europeană avertizează că ritmul de scădere este insuficient pentru atingerea obiectivului asumat: reducerea la jumătate a deceselor rutiere până în 2030.
România și Bulgaria, între progresele remarcabile ale regiunii est-europene
Deși încă se confruntă cu unele dintre cele mai ridicate rate de mortalitate rutieră din Uniune, România și Bulgaria încep să recupereze teren. România a înregistrat 77 de decese la un milion de locuitori, iar Bulgaria 74, însă ambele țări au reușit scăderi de peste 20% ale deceselor rutiere față de anul 2019. Aceste îmbunătățiri sunt semnificative și sunt rezultatul unor politici mai ferme în domeniul inspecției tehnice auto și al controalelor sporite în trafic.
„Scopul este ca până în 2050 să atingem obiectivul zero decese rutiere. Progresele din state precum România sunt încurajatoare și trebuie susținute prin măsuri legislative și tehnologice continue”, a declarat un oficial al Comisiei Europene.
Comisia Europeană accelerează inițiativele pentru siguranță rutieră: permis digital și inspecții mai stricte
Pentru a susține eforturile de reducere a accidentelor, în martie 2023, Comisia Europeană a prezentat un pachet amplu de măsuri, care includ cerințe actualizate pentru permisele de conducere și intensificarea aplicării normelor de circulație transfrontaliere. O altă măsură în curs de implementare este o legislație revizuită privind inspecția tehnică auto, ce urmărește eliminarea vehiculelor nesigure din trafic.
Aceste inițiative fac parte din cadrul de politică 2021–2030 și din viziunea pe termen lung denumită „Viziunea zero”, care își propune eliminarea completă a deceselor rutiere până în 2050.
Riscurile persistente și categoriile cele mai vulnerabile
Datele publicate de Observatorul European pentru Siguranță Rutieră subliniază că cele mai multe accidente mortale continuă să aibă loc pe drumuri rurale – 52% din total. De asemenea, bărbații reprezintă 77% din victimele accidentelor, iar cele mai vulnerabile categorii rămân tinerii cu vârste între 18 și 24 de ani și persoanele peste 65 de ani.
În orașe, pietonii, bicicliștii și motocicliștii sunt implicați în aproape 70% din accidentele mortale. Ocupanții autovehiculelor reprezintă în continuare cea mai mare parte a deceselor, urmați de motocicliști (20%), pietoni (18%) și bicicliști (10%).
Europa face progrese, dar nu suficient de rapide
Deși unele state membre au înregistrat progrese remarcabile, ritmul general este lent. Irlanda și Estonia, de exemplu, au cunoscut creșteri ale accidentelor mortale în ultimii ani, demonstrând că evoluția nu este uniformă în întreaga Uniune. Media la nivel european este de 44 de decese la un milion de locuitori – departe de obiectivul asumat pentru 2030.
Este clar că siguranța rutieră trebuie să rămână o prioritate strategică pentru toate statele membre, iar măsurile precum digitalizarea permisului de conducere și inspecțiile tehnice riguroase trebuie accelerate și uniform aplicate.