16 nov. 2025 | 13:13

RCA pentru trotinetele electrice: Cine va fi obligat să plătească și cine este exceptat. Primele estimări oficiale

ACTUALITATE
Share
RCA pentru trotinetele electrice: Cine va fi obligat să plătească și cine este exceptat. Primele estimări oficiale
Asigurare RCA pentru trotinetele electrice. Sursa foto: Profimedia

Intrarea în vigoare a noii legi RCA schimbă regulile pentru mii de vehicule ușoare cu propulsie electrică. Pentru prima dată, anumite trotinete și biciclete electrice vor intra sub incidența asigurării obligatorii, în funcție de greutate și viteză maximă constructivă. ASF estimează că până la 30.000 de astfel de vehicule ar putea necesita RCA, însă o mare parte dintre modelele folosite în prezent, inclusiv cele închiriate prin platforme de mobilitate urbană, rămân exceptate.

Câte trotinete electrice ar putea avea nevoie de RCA

Noua lege RCA, adoptată pe 22 octombrie și promulgată ulterior de președintele Nicușor Dan, va intra în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial și extinde obligativitatea încheierii asigurării la vehicule care până acum nu necesitau înmatriculare sau înregistrare.

Autoritatea de Supraveghere Financiară estimează că ”ar putea fi necesară încheierea asigurării RCA pentru un număr de aproximativ 7.500 – 30.000 de trotinete electrice”, în funcție de caracteristicile tehnice ale acestora.

Legea redefinește termenul ”vehicul” astfel încât să includă orice mijloc de transport cu propulsie proprie care depășește o viteză maximă constructivă de 25 km/h sau are o masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă de peste 14 km/h.

Prin urmare, nu doar trotinetele, ci și bicicletele electrice, segway-urile, monociclurile electrice, hoverboard-urile și alte vehicule similare pot intra sub incidența noilor reguli, relatează hotnews.ro.

ASF subliniază: ”Obligația de asigurare pentru toate vehiculele care se încadrează în definiția de mai sus este instituită de la momentul publicării legii în Monitorul Oficial”.

Potrivit autorității, românii au achiziționat ”între 30.000 – 50.000 trotinete electrice anual”, iar în total, până în 2025, ar putea exista ”150.000 – 200.000 de vehicule (care pot fi asimilate vizual unor trotinete sau biciclete electrice)”, dintre care 5–15% ar intra sub obligativitatea RCA.

Ce modele sunt exceptate și ce norme se aplică

ASF explică faptul că trotinetele și bicicletele electrice a căror viteză maximă NU depășește 25 km/h sunt exceptate de la RCA.

”Conform definiției de mai sus, pentru a fi considerat trotinetă electrică, un vehicul nu trebuie să depășească viteza maximă constructivă de 25 km/h”.

În categoria exceptată intră și bicicletele electrice cu pedalare asistată, cu motoare de maximum 250W, a căror asistare se întrerupe la 25 km/h. Astfel de vehicule nu necesită nici înmatriculare.

Pe de altă parte, ASF atrage atenția asupra trotinetelor modificate sau cu specificații care depășesc limitele legale: ”este recomandat ca proprietarul să se informeze asupra obligativității de a omologa, înregistra sau înmatricula vehiculul… În acest caz este necesară și încheierea unei asigurări RCA”.

Printre vehiculele exceptate se numără și mii de trotinete regăsite în serviciile de sharing. Bolt anunță că „trotinetele Bolt nu îndeplinesc criteriile menționate, deoarece nu depășesc greutatea de 25 kg și sunt limitate prin construcție să nu poată depăși viteza legală de 25 km/h”. Compania salută adoptarea legii, considerând că aceasta clarifică obligațiile pentru vehiculele mai rapide sau mai grele.

Și modelele Lime sunt exceptate, CEO-ul companiei în România declarând că ”modelele pe care le avem astăzi operaționale nu cad sub incidenta noii legi”.

Ce despăgubiri se pot primi și cum se procedează în caz de accident

Reprezentanții Bolt și Lime au explicat că trotinetele lor sunt deja acoperite prin asigurări facultative, atât pentru accidente personale, cât și pentru răspundere civilă.

În cazul Bolt, polițele pot acoperi daune între 1 și 14 milioane de euro pentru răspunderea civilă și până la 242.085 lei pentru accidente personale, iar pentru Lime sumele pot ajunge până la 14 milioane de euro, respectiv 50.000 de euro.

Pentru trotinetele care vor necesita RCA, regulile de despăgubire sunt identice cu cele aplicate vehiculelor clasice: ”persoanele prejudiciate se pot adresa asigurătorului persoanei vinovate”, precizează ASF.

Limitele minime de despăgubire sunt de 6.434.740 lei pentru daune materiale și 31.926.210 lei pentru vătămări corporale sau decese, conform legislației în vigoare. Însă autoritatea avertizează că în cazul trotinetelor nu este recomandată constatarea amiabilă.

”Legislația nu permite în acest caz încheierea unei constatări amiabile de accident”, subliniază ASF, menționând riscul apariției unor vătămări corporale depistate ulterior.