O nouă lovitură pentru românii cu mașini vechi, peste 10 ani. Decizia de la Bruxelles sancționează șoferii de diesel cu peste 150.000 de kilometri
:format(webp)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/04/7531037-mediafax-foto-alexandra-pandrea-scaled.jpg)
Șoferii din România care conduc mașini diesel mai vechi de 10 ani ar putea avea parte de o surpriză neplăcută, dacă o nouă propunere discutată la Bruxelles va deveni realitate.
Potrivit unor surse din domeniul auto citate de publicația sârbă Blic, Uniunea Europeană intenționează să impună reglementări mai stricte privind inspecția tehnică periodică și starea tehnică a vehiculelor rulate, cu accent pe cele echipate cu motoare diesel.
Mașinile vechi, ținta unei directive europene pentru siguranță rutieră
Directiva, aflată încă în stadiul de propunere, își propune să armonizeze la nivelul întregii Uniuni inspecția tehnică periodică. Dacă în unele țări aceasta este deja anuală, precum în Bulgaria, în altele – cum este Germania – vehiculele sunt verificate la fiecare doi ani. Bruxelles-ul dorește introducerea unei inspecții tehnice anuale pentru toate vehiculele, în special cele mai vechi de un deceniu, considerate a fi mai predispuse la defecțiuni și implicate frecvent în accidente.
Este o măsură despre care experții spun că reflectă o recunoaștere a eșecului UE de a reduce eficient accidentele rutiere, orientându-se acum spre ceea ce pare a fi o soluție simplă: eliminarea treptată a parcului auto îmbătrânit.
Filtrul de particule, mărul discordiei pentru proprietarii de diesel
Un alt punct sensibil îl reprezintă filtrul de particule (DPF), componentă esențială pentru reducerea emisiilor la motoarele diesel. Milioane de autovehicule aflate în circulație în Europa fie nu mai au acest filtru – eliminat intenționat –, fie îl au defectat. Acest lucru este mai des întâlnit la mașinile care au parcurs peste 150.000 de kilometri, în special dacă sunt conduse predominant în oraș, unde ciclurile de regenerare automată a filtrului nu se activează corect.
Costul înlocuirii DPF-ului variază între 300 și 6.500 de lei, în funcție de model, iar în unele cazuri poate trece de 3.000 de euro dacă este vorba de un filtru original pentru un vehicul premium. Din acest motiv, mulți șoferi aleg să renunțe la filtru definitiv sau să monteze unul ieftin, cu eficiență redusă.
Noua directivă europeană urmărește să oblige toți proprietarii de vehicule diesel să demonstreze că au filtrul DPF montat și funcțional. În lipsa lui, mașina nu ar mai trece inspecția tehnică periodică. În practică, detectarea absenței filtrului presupune demontarea sistemului de evacuare sau dotarea stațiilor ITP cu aparatură specială, ceea ce face implementarea dificilă și costisitoare.
O măsură disproporționată pentru șoferii cu mașini vechi?
Presiunea asupra șoferilor care dețin mașini diesel mai vechi este în creștere. Propunerea de la Bruxelles ar putea însemna fie cheltuieli substanțiale pentru înlocuirea DPF-ului, fie înlocuirea completă a mașinii cu una mai nouă sau electrică. Presa germană a catalogat deja măsura drept „disproporționată și împovărătoare”, mai ales pentru șoferii care dețin vehicule bine întreținute, dar vechi.
În prezent, nu există o obligație legală în vigoare privind această directivă, dar discuțiile din culisele Comisiei Europene indică un trend clar: vehiculele poluante și vechi vor fi tot mai marginalizate în anii următori, pe fondul politicilor ecologice ambițioase.
Ce poți face dacă deții un diesel vechi
Deși măsura nu este încă oficializată, este recomandat să fii pregătit. Dacă mașina ta are peste 150.000 de kilometri și este diesel, ar fi bine să verifici starea filtrului de particule, mai ales dacă circuli frecvent în oraș. Repararea sau înlocuirea filtrului acum te-ar putea scuti de probleme și costuri și mai mari în viitor, dacă reglementarea va fi adoptată.
Românii care se bazează pe diesel pentru navetă sau muncă de teren ar putea fi printre cei mai afectați. În lipsa unor programe de sprijin sau compensații, directiva ar putea deveni o povară pentru milioane de șoferi din Europa Centrală și de Est.
Până la intrarea în vigoare a noilor reguli, șoferii pot doar să monitorizeze dezbaterile de la Bruxelles și să ia în calcul din timp un plan B pentru mașinile care riscă să devină neconforme.