19 apr. 2025 | 11:59

Harta noilor radare fixe din România – ce trebuie să știe toți șoferii și ce drumuri sunt vizate

AUTO
Harta noilor radare fixe din România – ce trebuie să știe toți șoferii și ce drumuri sunt vizate
400 de radare fixe vor monitoriza drumurile din România: vezi harta completă și ce trebuie să știe șoferii. (Colaj Playtech)

România se pregătește de o schimbare majoră în monitorizarea traficului rutier: 400 de radare fixe urmează să fie montate pe cele mai circulate și periculoase drumuri din țară. Anunțul oficial a fost făcut de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), care a publicat și o hartă a amplasamentelor, oferind detalii esențiale pentru toți șoferii care vor să evite surprizele neplăcute în trafic.

Instalarea acestor dispozitive are rolul de a crește siguranța rutieră, prin sancționarea automată a depășirii vitezei legale, dar și de a integra rețeaua națională într-un sistem modern de monitorizare inteligentă. Cei care circulă des pe DN1, DN2 sau pe autostrăzile din jurul Capitalei ar trebui să fie primii care iau aminte la aceste schimbări.

Drumurile vizate și cum va funcționa noul sistem radar

În prima etapă, radarele fixe vor fi montate pe drumurile naționale cu risc crescut de accidente. Printre acestea se numără DN1, DN2, DN6 și DN7 – șosele cunoscute pentru traficul intens și numeroasele incidente rutiere. De asemenea, primele autostrăzi monitorizate cu acest nou sistem vor fi A1 (București–Pitești), A2 (București–Constanța) și A3 (București–Ploiești).

Noul sistem va funcționa similar cu cel folosit în prezent pentru verificarea plății rovinietei. Camerele radar vor detecta automat viteza mașinilor, vor citi numărul de înmatriculare și vor transmite datele către dispeceratul Poliției Rutiere. Acolo, un ofițer va verifica dacă a fost depășită limita legală de viteză și va decide, în funcție de gravitate, ce sancțiune se aplică.

În caz de încălcare a reglementărilor, proprietarul vehiculului va fi notificat și i se va cere să identifice șoferul aflat la volan în momentul abaterii. Ulterior, contravenientul va primi amenda prin Poștă, la domiciliu.

Când devin radarele operaționale și ce alte dotări sunt planificate

Oficialii CNAIR estimează că cele 400 de radare fixe vor deveni complet operaționale începând cu anul 2026. În prezent, a fost lansată licitația pentru actualizarea softului care va permite integrarea sistemului în infrastructura existentă. Odată cu activarea radarelor, România va avea un sistem complex și centralizat de monitorizare a traficului, format din:

  • 400 de radare fixe;
  • 700 de radare pe trepied, aflate în dotarea Poliției;
  • peste 300 de radare mobile;
  • camere de supraveghere pentru starea drumurilor;
  • un elicopter echipat cu radar performant, achiziționat recent de MAI.

Toate aceste sisteme vor lucra împreună pentru a crea o imagine în timp real a traficului rutier și pentru a permite intervenții rapide în cazul accidentelor sau blocajelor. De altfel, CNAIR a anunțat că harta interactivă a drumurilor din România va fi actualizată constant, afișând zonele cu probleme în timp real – un instrument esențial pentru șoferii care vor să-și planifice traseele în siguranță.

Ce înseamnă aceste schimbări pentru șoferi

Într-o țară cu peste 200 de drumuri naționale și un trafic din ce în ce mai intens, noile radare fixe pot reprezenta un pas important spre creșterea disciplinei rutiere. Ele vor contribui nu doar la descurajarea vitezei excesive, ci și la reducerea numărului de accidente grave.

Pentru șoferi, acest sistem va impune o atenție sporită asupra vitezei de deplasare, mai ales în zonele deja cunoscute pentru controale frecvente. Totodată, implementarea tehnologiei va elimina o parte din controversele legate de abuzurile sau interpretările subiective din trafic, oferind probe video clare.

În concluzie, dacă până acum un radar putea fi evitat sau oprit, odată cu implementarea noilor camere fixe, șoferii vor trebui să-și adapteze stilul de condus la noile realități. România face astfel un pas important spre digitalizarea și modernizarea supravegherii traficului, iar respectarea regulilor devine nu doar o chestiune de responsabilitate, ci și o necesitate pentru a evita amenzile automate.