13 iun. 2025 | 09:42

Greşeala care face ca aerul condiţionat să consume 4 litri de carburant la 100 de km. Şoferii procedează mereu aşa când se urcă la volan

Știri social
Greşeala care face ca aerul condiţionat să consume 4 litri de carburant la 100 de km. Şoferii procedează mereu aşa când se urcă la volan
FOTO: Freepik

În plin sezon estival, când temperaturile din mașină pot depăși lejer 60 de grade Celsius, aerul condiționat devine un aliat indispensabil pentru orice șofer. Cu toate acestea, o greșeală comună pe care mulți o fac imediat ce urcă la volan poate avea consecințe serioase: consum crescut de carburant, deteriorarea sistemului de climatizare și apariția unor mirosuri greu de suportat.

Greșeala pe care o fac aproape toți șoferii

Conform unui studiu realizat de clubul auto german ADAC, funcționarea aerului condiționat poate duce, în condiții extreme, la un consum suplimentar de până la 4 litri de combustibil la 100 de kilometri. Asta se întâmplă mai ales când afară este foarte cald, iar aparatul funcționează la capacitate maximă imediat după ce pornim mașina. În medie, creșterea consumului variază între 0,5 și 1 litru la 100 km – o diferență semnificativă, mai ales în contextul actual al prețurilor la carburanți.

Cea mai frecventă greșeală o reprezintă pornirea aerului condiționat imediat ce te-ai urcat într-o mașină încinsă, în special dacă urmează o deplasare scurtă. Pe lângă faptul că sistemul nu apucă să răcească eficient habitaclul într-un interval scurt (sub 10 minute), această practică solicită inutil compresorul și garniturile. Rezultatul? Uzură prematură, reparații costisitoare și un consum de carburant crescut inutil.

În plus, pornirile și opririle frecvente ale aerului condiționat solicită bateria mașinii, mai ales în cazul vehiculelor care circulă preponderent în oraș, pe distanțe scurte. Dacă bateria este deja slăbită, acest obicei poate duce la descărcarea prematură.

Un alt efect nedorit al folosirii incorecte a aerului condiționat este acumularea de umezeală în sistem, ceea ce creează mediul ideal pentru dezvoltarea microorganismelor. Acestea sunt responsabile pentru mirosurile neplăcute pe care mulți șoferi le simt la pornirea sistemului de răcire. Nu doar că sunt deranjante, dar pot avea și efecte negative asupra sănătății, în special pentru persoanele cu alergii sau probleme respiratorii.

Cum să folosești corect aerul condiționat

ADAC oferă câteva sfaturi simple, dar extrem de eficiente:

  • Nu porni aerul condiționat imediat după ce ai intrat în mașină. Deschide pentru câteva minute toate ușile și geamurile pentru a evacua aerul fierbinte din interior.
  • Folosește aerul condiționat doar pe trasee mai lungi, de peste 10 minute, pentru ca sistemul să funcționeze eficient și să nu forțeze componentele.
  • Cu câteva minute înainte de a ajunge la destinație, oprește funcția de răcire, dar lasă ventilatorul pornit. Astfel, sistemul se usucă și nu se mai acumulează umezeală.
  • Evită ciclurile scurte de pornire și oprire, care pot afecta grav compresorul.

Aerul condiționat este un confort modern, dar folosirea lui necorespunzătoare poate duce la costuri mari cu combustibilul, reparații neașteptate și chiar probleme de sănătate. Cu un minim de atenție și câteva gesturi simple, poți menține sistemul în stare bună, reduce consumul și îți poți asigura o călătorie plăcută și sigură, indiferent de temperatura de afară.