Gara din România care a fost abandonată după Revoluție. Un singur tren a trecut pe calea ferată în ultimii 35 de ani
:format(webp):quality(80)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/01/Gara-din-Romania-care-a-fost-abandonata-dupa-Revolutie.-Un-singur-tren-a-trecut-pe-calea-ferata-in-ultimii-35-de-ani-800x517.jpg)
Știai că în județul Argeș există o linie de cale ferată care nu a fost niciodată utilizată în scop comercial? Deși include tuneluri, un viaduct impresionant și o gară, aceasta a fost abandonată imediat după Revoluție. În ultimii 35 de ani, doar un singur tren a trecut pe acest traseu, pentru o simplă probă.
O cale ferată de 40 de kilometri, abandonată după 1989
Linia de cale ferată Pitești–Curtea de Argeș–Vâlcea a fost un proiect ambițios din perioada comunistă, care urma să scurteze semnificativ distanța dintre cele două județe.
Traseul, cu o lungime de 40 de kilometri, includea două tuneluri spectaculoase de aproape 2 kilometri și un viaduct impresionant, Topolog, care era considerat cel mai lung și cel mai înalt din România.
Cu toate acestea, proiectul a fost abandonat în 1990, deși lucrările erau aproape finalizate. Potrivit lui Gheorghe Manga, viceprimar al comunei Ciofrângeni, linia fusese deja inclusă în Mersul Trenurilor din anii 1990-1991, dar trenurile nu au mai circulat niciodată.
”Am avut aici în jur de două mii de muncitori. Au fost investiții uriașe, dar după Revoluție proiectul a fost abandonat,” a explicat acesta, potrivit Euronews.
Viaductul Topolog și tunelul Gibei, adevărate capodopere inginerești
Viaductul Topolog, construit în 1979, era o realizare de excepție în infrastructura feroviară. Proiectul prevedea conectarea sa cu tunelul Gibei, unul dintre cele mai lungi tuneluri feroviare construite în România după cel de-al Doilea Război Mondial. Din păcate, după Revoluție, lucrările au fost abandonate, iar natura a început să își facă simțită prezența pe traseu.
”Apa s-a infiltrat peste tot, iar structurile au fost deteriorate în timp,” a mai spus viceprimarul Manga.
Singurul tren care a circulat pe această linie a fost unul de probă, încărcat cu piatră, pentru testarea rezistenței viaductului.
Citește și Noi scumpiri pentru români în decembrie, inclusiv la biletele de tren. Cu cât a sărit prețul!
Gara Schitu Matei, o clădire niciodată utilizată
Una dintre cele mai mari pierderi este gara Schitu Matei, singura stație construită pe această linie. Gara, care urma să deservească legătura dintre Pitești, Curtea de Argeș și Vâlcea, nu a fost folosită niciodată.
”Gara Schitu Matei este singura din zonă și ar fi trebuit să fie un nod important în traseu. Din păcate, nu a fost utilizată niciodată, iar proiectul a fost complet abandonat,” a concluzionat Gheorghe Manga.
Acum, linia de cale ferată și toate structurile aferente sunt doar mărturii ale unei investiții uriașe lăsate în uitare. În timp ce alte țări valorifică asemenea proiecte, România are încă astfel de exemple de resurse pierdute, care ar fi putut contribui la dezvoltarea infrastructurii.